Leidinggevende bij vreemdelingenpolitie
Vorige week werd bekendgemaakt dat de agent in kwestie aan de slag zou gaan bij de AVIM, de Afdeling Vreemdelingenpolitie Identificatie en Mensenhandel. Dat leverde een storm aan kritiek op.
"Ik vind het heel vreemd dat dit überhaupt kan en ik constateer hiermee dat er een gebrek aan normstelling is bij zo’n politieorganisatie", reageerde Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme Rabin Baldewsingh op NPO Radio 1. Ook op sociale media en binnen de lokale politiek werd er fel gereageerd op het nieuws.
De aanstelling van de agent werd daarna teruggedraaid. "We hadden meer oog moeten hebben voor de impact van de plaatsing van de collega bij de AVIM. Het draagvlak blijkt onvoldoende en daarmee hebben we te weinig rekening gehouden met wat er leeft onder collega’s en in de samenleving", reageerde Fred Westerbeke op 14 juni. De agent zelf zou ook begrip hebben gehad voor de afwijzende reacties op zijn aanstelling. Welke functie hij nu heeft, is niet bekend.
Dit bericht is eerder verschenen bij onze mediapartner Rijnmond.