gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Eerste verdachte mislukte explosie voor de rechter: 15 maanden cel geëist

1f8c129eaae7fa09f6dbacc083f73d5e

Eén van de verdachten van de mislukte explosie in Albasserdam, afgelopen december, voelt zich door medeverdachten erbij genaaid. Dat bleek dinsdag toen de 29-jarige Dordtenaar voor de rechter stond. Volgens het Openbaar Ministerie (OM) is hij de chauffeur die twee minderjarige jongens moest afzetten. Zij hadden als doel om een explosief te plaatsen bij een woning.

Jonathan Sekeris |  | Aangepast op
Op 8 en 9 december 2024 waren er twee mislukte pogingen om een explosief te plaatsen bij een woning aan de Frederik Hendrikstraat. De 29-jarige Dordtenaar die dinsdag voor de rechter stond zou betrokken zijn bij de tweede poging als chauffeur.

Omdat op 8 december een poging om een vuurwerkbom te plaatsen mislukt, houden buurtbewoners rekening met een tweede poging. En terecht, want ze zien op 9 december een auto 'zoekend en twijfelend' door de straat rijden.

Ze besluiten de auto klem te rijden. Als ze zien dat de bijrijder een bivakmuts draagt trekken ze hem uit de auto. Vervolgens valt een fles benzine met twee cobra's op de grond. De drie inzittenden van de auto worden overmeesterd en aan de politie overgedragen.

Een 'normaal' ritje
De drie inzittenden van de auto zijn de 29-jarige W. en een 15- en 16-jarige jongen. Desondanks probeert W. de rechter dinsdag te overtuigen dat hij de minderjarige jongens niet kent. "Ik werd op snapchat toegevoegd aan een groep met onbekenden. Zo kwam ik aan de klus", verklaart de Dordtenaar.

"Ik sta bekend als snorder (illegale taxi red.) en ik denk dat ze mij daarom hebben gevraagd. De opdracht was om de twee jongens op te halen in Rotterdam en Zwijndrecht. En die moest ik brengen naar de locatie in Alblasserdam. Als 'taxichauffeur' leek het voor mij een ritje zoals ik al veel vaker heb gedaan", aldus W.

'Niks mee te maken'
De minderjarige bijrijder had een bivakmuts bij zich. Ook werd in de auto een vuurwerkbom in elkaar geknutseld, door twee cobra's aan een fles benzine te tapen. Het bracht W. naar eigen zeggen niet aan het twijfelen. "Ik wist dat er iets niet klopte. Maar ik had er toch niks mee te maken, dus ik wou mijn klusje doen en weer weggaan", vertelt hij tegen de rechter.

Op de mobiele telefoon die door de politie werd ingenomen waren chatgesprekken terug te lezen. De 'taxichauffeur' voerde daarin onder de schuilnaam '22musk' gesprekken met een andere persoon die adressen doorgaf. Ook werd er in een groepschat gesproken over een 'fles met benzi' en een 'C6', oftewel cobra 6. De Dordtenaar zegt in de rechtbank zich het gesprek niet te kunnen herinneren, en zelfs niet eens te weten wat C6 betekent.

Sterker nog: W. beweert zelfs dat de chats niet door hem zelf, maar door de 15-jarige bijrijder zijn verstuurd. "De bijrijder was steeds met mijn telefoon bezig. Hij gebruikte die om te navigeren. En blijkbaar dus ook om tussendoor chats te versturen, maar dat wist ik niet. Achteraf gezien heeft hij dat gedaan om mij erbij te naaien, daarom zit ik hier."

"Waarom zouden ze u erbij willen naaien?", vraagt de rechter zich hardop af. "Dat weet ik niet. Het is wat ik me elke dag afvraag", reageert de Dordtenaar. Wie de mogelijke opdrachtgever is geweest wordt tijdens de zitting niet duidelijk.

Wél of juist niet gek?
De officier twijfelt aan het verhaal van de verdachte. "Als ik meneer zo hoor denk ik: of hij spreekt niet de waarheid, of hij is zo naïef dat hij niet wist wat de bedoeling was. Ik geloof in ieder geval niet dat W. van niets wist."

Volgens de advocaat van W. is het juist niet vreemd wat zijn cliënt vertelt. "Snorders worden altijd via via ingeschakeld, en dus is het vervoeren van onbekenden helemaal niks geks", betoogt ze.

De officier besluit de zitting met de strafeis: 15 maanden waarvan 3 voorwaardelijk. De uitspraak is op 1 april.

Lees ook

parkies

Voorlopig einde aan gratis festival Parkies: 'Dat doet wel zeer'

Het gratis maandagavondfestival Parkies keert deze zomer niet terug in Dordrecht. De organisator bevestigt aan Omroep Brabant dat de financiële risico's van de zomerconcerten in het Wantijpark te groot geworden zijn door fors gestegen kosten en lagere subsidies van gemeenten. Ook de edities in Breda en Bergen op Zoom zijn geschrapt.

Bouwkeet Papendrechtseburg

In dit bouwdorp wordt werk aan Papendrechtsebrug nauwkeurig voorbereid

Waar de officiële renovatie van de Papendrechtsebrug in juli begint, daar zijn de voorbereidingen al in volle gang. In een verrezen bouwdorp rondom de brug wordt al keihard gewerkt aan planning en organisatie en voorbereidende werkzaamheden voor de renovatie. Maar wie werken daar?

Clip0003.MXF.00_04_29_27.Still001

Regenachtige voorspelling laat Wantijpop-organisator koud: 'Het belooft een feestje te worden!'

De laatste voorbereidingen van het jaarlijks terugkerend evenement Wantijlive en Wantijpop zijn, ondanks de grijze lucht, volledig afgerond. Hoewel de regendruppels de crew soms verrassen, is de sfeer goed en wordt er uitgekeken naar de show. "Het gras ligt er verassend goed bij, dus het moet vanavond helemaal goed komen", aldus organisator Magchiel Koekkoek.

vlietskadearkel

Twee beoogde azc-locaties vallen af: natuurgebied zorgt voor te veel stikstof

Er komt geen asielzoekerscentrum (azc) in Arkel. Het gemeentebestuur van Molenlanden had twee locaties in het dorp op het oog, maar die zijn afgevallen omdat het stikstofniveau daar te hoog is. Dit komt omdat het Natura 2000-gebied Lingegebied en Diefdijk Zuid in de buurt ligt.

studiodewitt

Zaterdag in Studio De Witt: Indorock, Dordt in Stoom en formatieprocessen

Presentator Ben Corino gaat zaterdagochtend in Studio De Witt op Drechtstad FM in gesprek met de initiatiefnemers van het vinylproject Indorock. Hij duikt met hen in de rijke muzikale geschiedenis.

politie 02

Onveiligheidsgevoel in meeste gemeenten gegroeid, ook ervaren sommigen meer overlast

Het onveiligheidsgevoel van inwoners is in de meeste gemeenten in onze streek gestegen ten opzichte van 2023. Ook ervaren de inwoners van een aantal gemeenten meer overlast in de buurt. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor, een tweejaarlijks terugkerend bevolkingsonderzoek.