In 2023 tekenden de gemeente Dordrecht, MyWheels en Greenwheels een convenant met ambitieuze doelen: 200 deelauto’s in 2025 en 400 in 2030. In werkelijkheid staan er nu, eind 2025, slechts 32 deelauto’s in de stad. Dat bevestigt ook de gemeente.
“Er is een heleboel te doen. Er zijn op dit moment maar 32 plekken gerealiseerd, terwijl er 200 zouden moeten zijn”, zegt Van der Meer. “Het gaat veel te langzaam. Het college moet proactiever in gesprek met aanbieders en zorgen dat er meer locaties komen, ook in de buitenwijken.”
Tarieven en vergunningen
Volgens deelvervoerder MyWheels ligt een deel van de oorzaak bij de gemeente. Door een vergunningenstop en hoge tarieven zouden nieuwe deelauto’s moeilijk geplaatst kunnen worden.
Citymanager bij dat bedrijf Bas van der Kolk legde
eerder uit: “We betalen in Dordrecht 28 euro per maand voor een vergunning, terwijl dat in Eindhoven bijvoorbeeld maar 7,50 euro is. Bovendien is er in de binnenstad geen vaste parkeerplek voor deelauto’s, terwijl daar juist de meeste vraag is.”
Volgens wethouder Rik van der Linden is er in het jaar 2023 gekeken welke prijs ze aan de deelmobiliteit hangen. “Als je kijkt naar de steden waar deze faciliteit in opkomst is, zijn we inderdaad niet de goedkoopste, maar zeker ook niet de duurste”, vertelt hij.
Daarnaast is het volgens hem lastig om parkeerplekken voor deelauto’s te reserveren in de binnenstad door oude gebouwen en -straatpatronen. “We proberen deelmobiliteit ruimte te geven voor ontwikkeling in de stad, maar ondertussen willen we ook meer ruimte voor groen, terrasjes en parkeerplekken”, aldus de wethouder. “Er is heel weinig vrije ruimte. De binnenstad is vol”.
MyWheels noemt het gestelde doel van 200 auto’s voorlopig “onhaalbaar”. Greenwheels, de grootste aanbieder met ruim twintig auto’s in Dordrecht, ziet de situatie net iets positiever en zegt “goed contact met de gemeente” te hebben.
‘De winst is voor iedereen’
Van der Meer benadrukt dat het stimuleren van deelauto’s niet alleen goed is voor de bereikbaarheid, maar ook voor klimaat en leefbaarheid in de stad. “We willen groeien als stad. Deelauto’s nemen minder ruimte in, zorgen voor schonere lucht en kunnen het autobezit goedkoper maken voor inwoners die niet dagelijks een auto nodig hebben”, legt hij uit.
Volgens de GroenLinks-politicus is er vooral in de buitenwijken nog veel winst te behalen. “Daar zijn nauwelijks plekken voor deelauto’s, terwijl dat juist gebieden zijn waar veel mensen af en toe een auto nodig hebben. Dat kan het college beter organiseren.”