gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeenteraad trekt knip voor Energiehuis

bc64ee30dde2be6352c55762dc72f53a

Het Energiehuis moet jaarlijks ruim 400 duizend euro extra subsidie krijgen en eenmalig dik twee ton voor een nieuwe tribune in het cultureel centrum aan de Noordendijk.

Petra Scheurwater |  | Aangepast op
Een grote meerderheid van de gemeenteraad gaat akkoord met dat voorstel van burgemeester en wethouders, zo bleek dinsdagavond tijdens een commissievergadering in het Stadskantoor.

Bureau Berenschot constateerde dat het Energiehuis als geheel niet goed draait, omdat de gebruikers niet goed samenwerken. Dat zijn schouwburg Kunstmin, Poppodium Bibelot en de Stichting Culturele Educatie.

Tevens werd duidelijk dat de aanschaf van de tribune voor de zaal 'Machine 3' een regelrechte miskoop was en dat er géén geld gespaard wordt voor de op termijn noodzakelijke vervanging van theatertechniek.

De coalitiepartijen en de grootste oppositiepartij, D66, hadden wel wat vraagtekens bij het voorstel, maar willen het amper vijf jaar geleden voor bijna 40 miljoen euro verbouwde Energiehuis niet kwijt.

Bodemloze put

De SP vindt dat Dordrecht moet waken voor een "bodemloze put" en de ouderenpartij VSP merkte op dat "cultuur niet alles mag kosten". Ook de PVV zei "verbaasd te zijn over het gemak waarmee zoveel geld wordt uitgegeven".

Over de eenmalige investering van 214 duizend euro voor vervanging van een ook amper vijf jaar oude tribune wordt nog wel getwijfeld, maar over de structurele subsidieverhogingen deed een meerderheid in de raad niet moeilijk.

Ad van Loon, van muziekcafé Merz, waarschuwde de Dordtse Raad voor zogeheten paracommercie: "Bibelot wordt steeds meer een gewone kroeg, maar dan wel eentje met overheidsgeld. Dat is oneerlijke concurrentie."

VVD en D66 kaatsten de bal terug door te vragen wat de reguliere horeca gaat doen om de Dordtse jeugd in Dordrecht te houden, "want die gaat nu naar Rotterdam of Breda."

Directeur David van Wijngaarden van Bibelot rekent zichzelf nog niet rijk. "De gemeenteraad moet formeel nog besluiten."

Lees ook

IMG-20260527-WA0038

Jonge drenkeling (18) gevonden in zwemplas, later in ziekenhuis overleden

De 18-jarige jongen die woensdag bewusteloos werd gevonden in de Dordtse zwemplas De Merwelanden, is in het ziekenhuis overleden. Dat meldt de politie. Het slachtoffer werd ter plekke gereanimeerd en is daarna met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

foto nanning en kunst 1

Zo zag je de Dordtse burgemeester nog nooit: 'Heel bijzonder'

Een portret maken van burgemeester Nanning Mol. Die unieke opdracht hadden vijf leden van het jubilerende Studio 76. De werken zijn onthuld in het Dordrechts museum in aanwezigheid van de burgemeester van Dordrecht zelf. En uiteindelijk nam hij er eentje mee naar huis.

altviool

Zomerconcert Trinitatiskapel zondag op TV Dordrecht

Een nieuw seizoen met zomerconcerten in de Trinitatiskapel in Dordrecht is in volle gang. Op TV Dordrecht is deze zondag een van deze concerten te zien: Strangers in the North, waarbij vier altviolisten hun krachten hebben gebundeld.

politie seringenstraat

Politie voert stopgesprekken over strafbare uitingen op sociale media

De politie in Papendrecht heeft met zes personen stopgesprekken gevoerd over strafbare uitingen die zij onder een bericht van de gemeente Papendrecht over huisvesting voor statushouders plaatsten op sociale media. De politie wil hiermee benadrukken dat niet alles wat wordt geplaatst op sociale media toegestaan is.

seringenstraat Papendrecht

Raad wil besluit over huisvesting statushouders overlaten aan nieuw college: ‘Politiek zuiver’

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad van Papendrecht wil een besluit over de huisvesting van statushouders overlaten aan het nieuwe college. Het huidig gemeentebestuur stelt voor om mensen met een verblijfsvergunning tijdelijk te huisvesten in de voormalige asielopvang aan de Seringenstraat. Volgens de raad is het politiek zuiver om daarmee te wachten tot het nieuwe bestuur is aangetreden.

IMG_1616 (2)

Houten hek bezorgt Van Drunen moeizame start van WK motorcross

Lotte van Drunen is de jacht op haar derde WK-titel begonnen met een vierde plaats. In Frankrijk ging de Sliedrechtse motorcrosser onderuit, waarna haar motor vast kwam te zitten onder een houten hekwerk.