gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeenteraad trekt knip voor Energiehuis

bc64ee30dde2be6352c55762dc72f53a

Het Energiehuis moet jaarlijks ruim 400 duizend euro extra subsidie krijgen en eenmalig dik twee ton voor een nieuwe tribune in het cultureel centrum aan de Noordendijk.

Petra Scheurwater |  | Aangepast op
Een grote meerderheid van de gemeenteraad gaat akkoord met dat voorstel van burgemeester en wethouders, zo bleek dinsdagavond tijdens een commissievergadering in het Stadskantoor.

Bureau Berenschot constateerde dat het Energiehuis als geheel niet goed draait, omdat de gebruikers niet goed samenwerken. Dat zijn schouwburg Kunstmin, Poppodium Bibelot en de Stichting Culturele Educatie.

Tevens werd duidelijk dat de aanschaf van de tribune voor de zaal 'Machine 3' een regelrechte miskoop was en dat er géén geld gespaard wordt voor de op termijn noodzakelijke vervanging van theatertechniek.

De coalitiepartijen en de grootste oppositiepartij, D66, hadden wel wat vraagtekens bij het voorstel, maar willen het amper vijf jaar geleden voor bijna 40 miljoen euro verbouwde Energiehuis niet kwijt.

Bodemloze put

De SP vindt dat Dordrecht moet waken voor een "bodemloze put" en de ouderenpartij VSP merkte op dat "cultuur niet alles mag kosten". Ook de PVV zei "verbaasd te zijn over het gemak waarmee zoveel geld wordt uitgegeven".

Over de eenmalige investering van 214 duizend euro voor vervanging van een ook amper vijf jaar oude tribune wordt nog wel getwijfeld, maar over de structurele subsidieverhogingen deed een meerderheid in de raad niet moeilijk.

Ad van Loon, van muziekcafé Merz, waarschuwde de Dordtse Raad voor zogeheten paracommercie: "Bibelot wordt steeds meer een gewone kroeg, maar dan wel eentje met overheidsgeld. Dat is oneerlijke concurrentie."

VVD en D66 kaatsten de bal terug door te vragen wat de reguliere horeca gaat doen om de Dordtse jeugd in Dordrecht te houden, "want die gaat nu naar Rotterdam of Breda."

Directeur David van Wijngaarden van Bibelot rekent zichzelf nog niet rijk. "De gemeenteraad moet formeel nog besluiten."

Lees ook

PSX_20260608_092409

Kinderfiets gevonden langs de waterkant, duikers doorzoeken sloot

Duikers hebben maandagochtend een sloot in Sliedrecht doorzocht. Aan de waterkant was namelijk een kinderfiets gevonden.

bouw Kraanspoor

Na dertig jaar wachten kan bebouwing Noordoevers beginnen: 'Heel bijzonder'

Na drie decennia van voorbereiding, is deze week dan echt de bouw begonnen van de eerste woningen aan de oever van de rivier de Noord. Nieuwbouwproject Kraanspoor is het eerste deel van een grote nieuwbouwwijk, genaamd De Noordoevers. Waar de komende tien jaar zo'n 800 woningen zullen verrijzen.

politie 02

Onveiligheidsgevoel in meeste gemeenten gegroeid, ook ervaren sommigen meer overlast

Het onveiligheidsgevoel van inwoners is in de meeste gemeenten in onze streek gestegen ten opzichte van 2023. Ook ervaren de inwoners van een aantal gemeenten meer overlast in de buurt. Dat blijkt uit de Veiligheidsmonitor, een tweejaarlijks terugkerend bevolkingsonderzoek.

fatbike1

Mannen mishandeld door fatbiker: politie heeft dader op beeld en dreigt met tonen foto

De politie heeft de dader van een mishandeling in Stadspolders in beeld en roept hem op zich te melden. De tiener reed met zijn fatbike een 79-jarige voetganger van de sokken op een in Dordrecht. Daarna deelde hij klappen uit en sloeg ook een 48-jarige omstander die te hulp schoot. Komt de jongeman niet uit eigen beweging naar de politie, dan wordt zijn gezicht herkenbaar gepubliceerd.

kat vermist

Remco ziet kat met 20 kilometer per uur verdwijnen: 'Is op e-bike meegenomen'

Wie heeft de 1,5 jaar oude kat Oscar gezien? Het beestje verdween afgelopen zaterdag op hoge snelheid uit zijn vertrouwde omgeving Rijsoord en is voor het laatst gezien in Dordrecht. Oscar is waarschijnlijk op een e-bike meegenomen, maar waarom? Baasje Remco van Die zit met de handen in het haar: 'Het is mijn maatje.'

fatbike1

Jongens van twaalf opgepakt na mishandelingen, fatbikes in beslag genomen

Drie jongens van twaalf jaar oud uit Dordrecht zijn aangehouden op verdenking van meerdere mishandelingen en afpersing. Op fatbikes vielen de jongens, die onderdeel zijn van een grotere groep, andere jonge slachtoffers lastig.