gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeenteraad trekt knip voor Energiehuis

bc64ee30dde2be6352c55762dc72f53a

Het Energiehuis moet jaarlijks ruim 400 duizend euro extra subsidie krijgen en eenmalig dik twee ton voor een nieuwe tribune in het cultureel centrum aan de Noordendijk.

Petra Scheurwater |  | Aangepast op
Een grote meerderheid van de gemeenteraad gaat akkoord met dat voorstel van burgemeester en wethouders, zo bleek dinsdagavond tijdens een commissievergadering in het Stadskantoor.

Bureau Berenschot constateerde dat het Energiehuis als geheel niet goed draait, omdat de gebruikers niet goed samenwerken. Dat zijn schouwburg Kunstmin, Poppodium Bibelot en de Stichting Culturele Educatie.

Tevens werd duidelijk dat de aanschaf van de tribune voor de zaal 'Machine 3' een regelrechte miskoop was en dat er géén geld gespaard wordt voor de op termijn noodzakelijke vervanging van theatertechniek.

De coalitiepartijen en de grootste oppositiepartij, D66, hadden wel wat vraagtekens bij het voorstel, maar willen het amper vijf jaar geleden voor bijna 40 miljoen euro verbouwde Energiehuis niet kwijt.

Bodemloze put

De SP vindt dat Dordrecht moet waken voor een "bodemloze put" en de ouderenpartij VSP merkte op dat "cultuur niet alles mag kosten". Ook de PVV zei "verbaasd te zijn over het gemak waarmee zoveel geld wordt uitgegeven".

Over de eenmalige investering van 214 duizend euro voor vervanging van een ook amper vijf jaar oude tribune wordt nog wel getwijfeld, maar over de structurele subsidieverhogingen deed een meerderheid in de raad niet moeilijk.

Ad van Loon, van muziekcafé Merz, waarschuwde de Dordtse Raad voor zogeheten paracommercie: "Bibelot wordt steeds meer een gewone kroeg, maar dan wel eentje met overheidsgeld. Dat is oneerlijke concurrentie."

VVD en D66 kaatsten de bal terug door te vragen wat de reguliere horeca gaat doen om de Dordtse jeugd in Dordrecht te houden, "want die gaat nu naar Rotterdam of Breda."

Directeur David van Wijngaarden van Bibelot rekent zichzelf nog niet rijk. "De gemeenteraad moet formeel nog besluiten."

Lees ook

VAN DRUNEN-MOTOCROSS-GP-07-GER-2026

Na harde val raakt WK-titel steeds verder uit zicht voor pechvogel Van Drunen

Er moet een wonder gebeuren als Lotte van Drunen nog wereldkampioen motorcross wil worden dit jaar. De 18-jarige Sliedrechtse kwam zondag in Duitsland hard ten val en heeft na twee van de vijf raceweekenden een achterstand van 44 punten op de huidige WK-leider.

autobrand

Opnieuw een auto in brand bij eetcafé: 'Wanneer houdt dit op?’

Een brandstichter heeft vrijdagnacht opnieuw toegeslagen op de parkeerplaats van het Dordtse eetcafé De Wilhelminaboom. Volgens eigenaresse Monique van Esseveld is deze keer de auto van een klant verwoest door vlammen.

IMG_7319

Wat heeft Ars in zijn mars bij FC Dordrecht? Buitenspelers en backs bovenaan wensenlijst

Sjoerd Ars is begonnen als technisch manager van FC Dordrecht. In een kennismaking blikt de 42-jarige Achterhoeker vooruit op de transferzomer, spreekt hij zijn doelstelling uit en maakt alvast bekend: aan de Krommedijk wordt komend seizoen ‘gewoon’ weer 4-3-3 gespeeld.

Rijkswaterstaat

Ongeluk met meerdere voertuigen op A27, weg tijdelijk dicht geweest

Op de A27 bij Noordeloos is een ongeluk met meerdere voertuigen gebeurd vanuit de richting Gorinchem. De weg is tijdelijk dicht geweest en er is een lange file ontstaan.

yv202662293A08770

Eerste training FC Dordrecht op de dag van afscheid Kuijt: ‘Via de voordeur naar buiten’

Op de dag dat FC Dordrecht weer terug op het trainingsveld was, nam hoofdtrainer Dirk Kuijt afscheid aan de Krommedijk. De deal is namelijk rond: Kuijt gaat als assistent-trainer bij zijn oude club Fenerbahçe aan de slag. “Dat is dan ook de voetballerij, dan moet je weer doorschakelen.”

kat vermist

Remco ziet kat met 20 kilometer per uur verdwijnen: 'Is op e-bike meegenomen'

Wie heeft de 1,5 jaar oude kat Oscar gezien? Het beestje verdween afgelopen zaterdag op hoge snelheid uit zijn vertrouwde omgeving Rijsoord en is voor het laatst gezien in Dordrecht. Oscar is waarschijnlijk op een e-bike meegenomen, maar waarom? Baasje Remco van Die zit met de handen in het haar: 'Het is mijn maatje.'