gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Gemeenteraad trekt knip voor Energiehuis

bc64ee30dde2be6352c55762dc72f53a

Het Energiehuis moet jaarlijks ruim 400 duizend euro extra subsidie krijgen en eenmalig dik twee ton voor een nieuwe tribune in het cultureel centrum aan de Noordendijk.

Petra Scheurwater |  | Aangepast op
Een grote meerderheid van de gemeenteraad gaat akkoord met dat voorstel van burgemeester en wethouders, zo bleek dinsdagavond tijdens een commissievergadering in het Stadskantoor.

Bureau Berenschot constateerde dat het Energiehuis als geheel niet goed draait, omdat de gebruikers niet goed samenwerken. Dat zijn schouwburg Kunstmin, Poppodium Bibelot en de Stichting Culturele Educatie.

Tevens werd duidelijk dat de aanschaf van de tribune voor de zaal 'Machine 3' een regelrechte miskoop was en dat er géén geld gespaard wordt voor de op termijn noodzakelijke vervanging van theatertechniek.

De coalitiepartijen en de grootste oppositiepartij, D66, hadden wel wat vraagtekens bij het voorstel, maar willen het amper vijf jaar geleden voor bijna 40 miljoen euro verbouwde Energiehuis niet kwijt.

Bodemloze put

De SP vindt dat Dordrecht moet waken voor een "bodemloze put" en de ouderenpartij VSP merkte op dat "cultuur niet alles mag kosten". Ook de PVV zei "verbaasd te zijn over het gemak waarmee zoveel geld wordt uitgegeven".

Over de eenmalige investering van 214 duizend euro voor vervanging van een ook amper vijf jaar oude tribune wordt nog wel getwijfeld, maar over de structurele subsidieverhogingen deed een meerderheid in de raad niet moeilijk.

Ad van Loon, van muziekcafé Merz, waarschuwde de Dordtse Raad voor zogeheten paracommercie: "Bibelot wordt steeds meer een gewone kroeg, maar dan wel eentje met overheidsgeld. Dat is oneerlijke concurrentie."

VVD en D66 kaatsten de bal terug door te vragen wat de reguliere horeca gaat doen om de Dordtse jeugd in Dordrecht te houden, "want die gaat nu naar Rotterdam of Breda."

Directeur David van Wijngaarden van Bibelot rekent zichzelf nog niet rijk. "De gemeenteraad moet formeel nog besluiten."

Lees ook

asfalteringswerkzaamheden

Let op: N915 richting A15 komende dagen dicht

Verkeer bij Hendrik-Ido-Ambacht moet de komende dagen rekening houden met omleidingen en vertraging. Rijkswaterstaat vernieuwt het asfalt op de N915, tussen de kruising Noordeinde en de aansluiting Hendrik-Ido-Ambacht van de A15.

merwedelingelijn kleiner

Geen fietsen in de trein en minder stops op dit station tijdens afsluiting Papendrechtsebrug

Tijdens de afsluiting van de Papendrechtsebrug mogen in de treinen op de Merwedelingelijn geen fietsen meer mee. Ook wordt op station Hardinxveld-Giessendam in die periode voorlopig niet vier keer, maar twee keer per uur gestopt. Dat heeft de provincie besloten, in overleg met vervoerder Qbuzz en Rijkswaterstaat.

72d34b52-4ce9-482b-af57-cf4b9f4ed274

Liever eigen zwembad en asielzoekers bij de buren, vindt deze nieuwe coalitie

De nieuwe coalitie in Hardinxveld-Giessendam wil liever een eigen gemeentelijk zwembad en noemt een asielzoekerscentrum (azc) binnen de eigen grenzen ‘onrealistisch’. Dat blijkt uit het bestuursakkoord van de nieuwe coalitiepartijen T@B en SGP.

hitte zwemmen haven

Zo doorstaan inwoners de hitte: een duik, genoeg water en schaduw

Met 35 graden is het hoogtepunt van de temperatuur op woensdag bereikt. Code oranje begon eerder dan aangekondigd en wie deze dagen verkoeling zoekt, kan onder meer in de Grote Kerk van Dordrecht terecht. Maar ook op andere manieren houden streekgenoten het koel.

jan van dam timmers

Ad gaat op pad met de nieuwe voorzitter van het Diakonaal Aandachtscentrum

Noem het een inloophuis, een plek voor mensen die een goed gesprek kunnen gebruiken of waar alleen een kopje koffie of thee al voldoening geeft. Het Diakonaal Aandachtscentrum in Dordrecht biedt het allemaal. Maar waarin denkt de kersverse voorzitter Jan van Dam Timmers het verschil te kunnen maken?

yv2026610A1D00395

FC Dordrecht huurt Ayoub Ouarghi en Lucas Gardenier van Feyenoord

Ayoub Ouarghi is de nieuwe aanwinst van FC Dordrecht. De achttienjarige middenvelder wordt één seizoen gehuurd van Feyenoord. Afgelopen seizoen debuteerde de middenvelder al voor het eerste elftal van Feyenoord. Ook linkervleugelverdediger Lucas Gardenier wordt één seizoen gehuurd van de club uit Rotterdam-Zuid.