Dordrecht, Netherlands

Hoorzitting Provinciale Staten over Qbuzz

Provinciale Staten van Zuid-Holland heeft woensdag 29 januari een hoorzitting gehouden over de prestaties van Qbuzz in de concessie Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem (DMG). Het is de tweede keer in anderhalf jaar dat dit gebeurt.
Gert van der Steen | 30 januari 2020 14:27 | Aangepast op 30 januari 2020 14:27
Voor de zitting waren een aantal partijen uitgenodigd. De verantwoordelijke wethouders van de betrokken gemeenten, reizigersorganisaties als Rover en Rodag, de vakbonden en de ondernemingsraad van Qbuzz werden gehoord. En natuurlijk Qbuzz.

Uit de vergadering kwam het beeld naar voren dat op een flink aantal punten sprake was geweest van verkeerde inschattingen.

Zo bleken de elektrische bussen die in Dordrecht werden ingezet onvoldoende uitontwikkeld en onvoldoende getest te zijn. Maar ook de in- en uitcheckapparaten werkten bijvoorbeeld niet goed.

De organisatie werd oorspronkelijk vanuit het OV-bedrijf Utrecht aangestuurd, waardoor onvoldoende op plaatselijke problemen werd ingespeeld.

Door problemen met het materieel moeten ook vaak meer bussen en dus ook meer chauffeurs worden ingezet. Aan beide is nog steeds een tekort.

De ingevoerde kwartierdienst op de MerwedeLingelijn heeft meer reizigers gelokt, maar overvolle treinen zijn het gevolg.

Er is onvoldoende geanticipeerd op de aanhoudende groei van het openbaar vervoer.


De aanloopproblemen veroorzaken ongeveer de helft van het verlies over 2019 van 5,9 miljoen en de andere helft is te wijten aan de hogere uitvoeringskosten. En dat voor de kleinste concessie van Qbuzz in Nederland.

Overigens werd ook verantwoordelijkheid gelegd bij de provincie. Een flink deel van de vertragingen wordt veroorzaakt door gebreken in de infrastructuur. Daar zou de provincie iets aan kunnen doen door aanleg van busbanen en vrije rijstroken langs snelwegen. Ook bij de trein is uitbreiding van de infrastructuur noodzakelijk. Groei is door enkelspoor en korte perrons nu niet mogelijk.

Meest gelezen

Papendrechtsebrug (N3) gaat volgend jaar negen maanden lang dicht

Corrado Francke | Jonathan Sekeris | 26 mei 2025 15:52

Lees ook

Marten de Roon heel even in Nederland voor opening trapveldje, maar: 'Ik blijf lekker in Italië'

Een trapveldje openen in zijn oude woonplaats Hendrik-Ido-Ambacht op een plek waar hijzelf als kind ...

Deze week in Op Pad Met Ad: nieuwe Dordtse burgemeester neemt afscheid in Laren

In de nieuwste aflevering van Op Pad Met Ad reist presentator Ad van den Herik af naar Laren. Hij is...

Dit nieuwe superjacht ging via onze streek van Rotterdam naar Schiedam

Het was hier en daar een beetje pielen, maar het is gelukt. Een megajacht dat is gebouwd op een sche...

Liam Bossin definitief van FC Dordrecht naar Feyenoord

Liam Bossin verruilt FC Dordrecht voor Feyenoord. De Belgisch-Ierse goalie werd sinds januari al ver...

Bijna één miljoen euro voor klaslokalen in slooppand: 'Geen structurele oplossing'

De gemeente Sliedrecht trekt 900.000 euro uit voor een grondige verbouwing van de voormalige Groen v...

Roeiend de dag én nacht door: deze Dordtenaren leggen 210 kilometer af in minder dan 24 uur

Meer dan 200 kilometer roeien, in minder dan 24 uur. De roeiers van de Koninklijke Dordrechtsche Roe...