gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Kampioen afval scheiden: deze school wint E-Waste Race 2024

4de4f7042f9ff1a3212ba9cac1881b25

Tien basisscholen in de Drechtsteden hebben vier weken lang elektronisch afval ingezameld voor de E-Waste Race 2024. IKC De Wijngaard uit Hendrik-Ido-Ambacht ging er dit jaar met de winst vandoor en zamelde meer dan tweeduizend apparaten in. Twee scholen in Papendrecht gingen naar huis met de tweede en derde prijs.

Jasmijn Thomassen |  | Aangepast op
De Wijngaard deed met twee klassen mee aan de wedstrijd onder begeleiding van leraren Stefan den Uijl en Iris Biemans. “We hadden nooit verwacht te winnen, onze leerlingen waren zo fanatiek! We hebben meer dan tweeduizend apparaten opgehaald en we kregen zelfs nog een flatscreen tv binnen”, vertelt meester Stefan den Uijl lachend.

Doel van de E-Waste Race
De E-Waste Race is bedoeld om kinderen en hun omgeving te stimuleren beter om te gaan met elektronisch afval. De kinderen konden punten verdienen door het ophalen van elektronische apparaten tijdens de inzamelactie, om deze vervolgens te recyclen of te hergebruiken. Het doel is om kinderen bewuster te maken van elektronisch afval scheiden en dat is volgens meester Stefan ruimschoots gelukt.

“De kinderen zijn zoveel bewuster geworden, we waren met de klas in de speeltuin en in het zand vonden een aantal leerlingen een oude koptelefoon", vertelt de leerkracht. "Het eerste wat ze vroegen was of ze het mochten recyclen, dat is toch geweldig!”

Zilver en brons
Twee scholen in Papendrecht eindigden op de tweede en derde plek van de wedstrijd. Basisschool ’t Kofschip ging naar huis met zilver en basisschool De Knotwilg mocht brons in ontvangst nemen. Wethouder Arjan Kosten is uitermate trots op de leerlingen.

"Ik ben enorm trots op de leerlingen. De twee scholen hebben gezamenlijk ruim 2000 stuks elektronisch afval opgehaald. Ze hebben dan wel niet de E-Waste Race gewonnen, maar dankzij hun inzet hebben ze ervoor gezorgd dat die spullen ieder geval werden hergebruikt en gerecycled", aldus de wethouder.

De E-Waste Race Drechtsteden is een initiatief in samenwerking met WeeeNL, Stichting Open, HVC en de gemeenten Dordrecht, Zwijndrecht, Papendrecht en Hendrik-Ido-Ambacht.

Lees ook

softdrugs wiet joints Pexels

Burgemeester sluit woning Stadspolders om drugsvondst

Een huis aan het Rudyard Kipling-Erf in Dordrecht is door burgemeester Nanning Mol voor drie maanden gesloten. Na een tip heeft de politie in de woning een grote hoeveelheid softdrugs en wapens gevonden.

autobranden reeks

onderzoek

Politie vraagt om hulp: wees alert op autobranden

In het onderzoek naar de reeks autobranden die sinds begin dit jaar Dordrecht treft, roept de politie hulp in van inwoners. Ondanks onderzoek is nog niet duidelijk of er sprake is van één of meerdere daders, en of de branden met elkaar te maken hebben of niet. “De politie kan tips en informatie van omwonenden goed gebruiken.”

businkridderkerkpoltrokmolen

Gewonde bij steekpartij in Ridderkerk, verdachte vast

Bij een steekpartij in Ridderkerk is woensdagavond iemand gewond geraakt. De politie heeft een 16-jarige verdachte aangehouden.

politie 01

Jongen (17) vast voor negen aanrandingen

De politie heeft een aanhouding verricht na meerdere meldingen van vrouwelijke fietsers die de afgelopen weken zijn betast in Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht. De verdachte, een 17-jarige man uit Hendrik-Ido-Ambacht, wordt verdacht van negen aanrandingen.

kat dierenarts Pexels

dierenzorg

Kattenaids in Drechtsteden: stichting waarschuwt voor uitbraak

Stichting Dieren Steun waarschuwt voor een zorgelijke verspreiding van kattenaids (FIV) in de regio Drechtsteden. De stichting zegt dat in korte tijd veel positief geteste katten zijn aangetroffen in Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht. Het zijn met name zwerfkatten die besmet zijn, maar ook enkele huiskatten hadden het virus.

IMG_7275 (1)

Let op: dit station staat donderdagavond opnieuw vol met hulpdiensten

Hulpdiensten zijn donderdagavond opnieuw massaal op station Dordrecht te vinden. Niet vanwege een groots incident, maar vanwege een oefening. De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid wil hiermee de samenwerking tussen de betrokken hulpdiensten verder verbeteren.