gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Luide roep om blijvende aandacht Kromhoutgebied: 'Het moet absoluut beter'

4ede095d49f4be25f39da18b4b856815

Het Kromhoutgebied in Dordrecht, dat ondanks verbeteringen met veel overlast kampt, verdient blijvende aandacht. Dat is de oproep van bewoners aan de Dordtse raad, die het verzoek massaal onderschrijft.

Corrado Francke |  | Aangepast op
Onder bewoners speelden er zorgen omdat het stadsbestuur had voorgesteld de aanpak na een 'terug te brengen in de reguliere lijn'. Dat betekent alleen niet dat de aandacht voor het gebied gaat verslappen, verduidelijkte wethouder Marc Merx (VVD, Wijkenaanpak) afgelopen week in een commissievergadering.

Bijzondere aandacht
"Dit gebied blijft voorlopig, misschien wel vijf tot tien jaar, bijzondere aandacht hebben omdat daar behoefte aan is", zei Merx. Wel komt er een iets andere invulling dan in eerdere jaren: zo worden de taken van een aandachtsregisseur nu uitgevoerd door twee gebiedsregisseurs.

Het plan 'Leefbaarheid Kromhout-Kasperspad' werd in 2021 op poten gezet met als doel minder overlast en meer woonplezier in de wijk waar onder meer een locatie van het Leger des Heils is gevestigd. Er werd van alles uit de kast getrokken: cameratoezicht, wijkhandhavers, preventief fouilleren, sociale activiteiten en extra aandacht voor het opruimen van zwerfvuil.

Veel ruimte voor verbetering
Hoewel het woonplezier aanzienlijk is gestegen blijft het bijbehorende onderzochte rapportcijfer hangen onder de 7. Veel ruimte voor verbetering dus. "De buurt heeft behoefte aan een normale en plezierige wijk", zegt bewoner Joost Noordam. "We willen niet elke week of twee weken bij de gemeente zitten, maar een normale wijk zijn zoals in de rest van Dordrecht."

In de Dordtse politiek werd die verbeterwens uitgebreid gedeeld. "Wij denken dat de leefbaarheid achteruitgaat als de intensiteit van de maatregelen vermindert", aldus CDA-raadslid Albert Klerk. Commissielid Leo Damen (PvdA): "De buurt vraagt nadrukkelijk om een structurele ingreep."

Beter voor Dordt pleitte voor een verkleining van de Leger des Heils-locatie terwijl Marco Stam (Fractie Van Waardhuizen) zich afvroeg of de opvangplek daar überhaupt nog wel op de juiste plaats is.

Landelijk probleem
Enkele andere partijen stipten landelijke zorgproblemen aan. Vanwege lange wachtlijsten blijven verwarde personen nu te lang bij de plek waar ze worden opgevangen in plaats van waar ze écht geholpen kunnen worden. De gevolgen daarvan zijn in de Kromhoutbuurt goed te merken, benadrukte onder meer de VVD.

Het stadsbestuur kijkt daarbij ook nadrukkelijk naar de regio om Dordrecht te ontlasten. Merx: "Mijn collega Wim van der Kruijff (Volkshuisvesting, red.) is hard aan het kijken of er bepaalde voorzieningen ook in andere gemeentes kunnen worden opgepakt. Voor Dordrecht is het best veel en ligt de druk heel zwaar."

Inzet voor goede relatie met de buurt
Een woordvoerder van het Leger des Heils laat weten dat de gebiedsaanpak van de afgelopen jaren heeft geleid tot meer samenwerking en contact met de verschillende partners en buurtbewoners. "Buurtbewoners weten waar ze overlast die (mogelijk) verbonden is aan onze opvanglocatie kunnen melden. Deze meldingen volgen we op en houden we bij. Ook organiseerden we de afgelopen periode regelmatig een open dag voor buurtbewoners. En we zullen ons blijven inzetten voor een goede relatie met omwonenden en samenwerkingspartners."

Lees ook

noordparkvernieling

‘Wat is hier de lol van?’ Vrijwilliger aangeslagen na vernielingen in park

Grote verbazing en verbolgenheid in Zwijndrecht, nadat vandalen in het beeldenpark Drechtoevers in het Noordpark eerder deze week een bankje in brand hebben gestoken. Een hoopje wit poeder is het enige dat is overgebleven. Daar bleef het niet bij, want ook een paal aan de waterkant van het park werd in brand gestoken én er zijn onderhoudsmaterialen verdwenen.

blij gezichten

Avondvierdaagse dag na afgelasting wel van start, dat levert vrolijke gezichten op

De Dordtse avondvierdaagse is een dag later dan gepland van start gegaan. Vanwege opgegeven noodweer moest het festijn dinsdag nog worden afgeblazen, maar met een heerlijk zonnetje, dansende kinderen en gezellige muziek is de aftrap op woensdag een groot feest.

PSX_20260615_133225

Slachtoffer van 'steekpartij' op opvangboot blijkt zichzelf verwond te hebben

De 32-jarige man die maandag zwaargewond raakte bij de steekpartij op de opvangboot voor vluchtelingen in Hendrik-Ido-Ambacht heeft dat zelf gedaan. Dat meldt de politie. Na grondig onderzoek zou zijn gebleken dat de man zichzelf heeft verwond.

Screenshot_20260610_134449_Instagram

Politie betrapt racende motorrijders op Dordtse dijk: ‘Dit kunnen wij niet toestaan’

Agenten hebben afgelopen zondag een flinke groep racende motorrijders betrapt op de Wieldrechtse Zeedijk. Daarbij zijn meerdere processen-verbaal uitgedeeld. “Wij gunnen iedereen hun pleziertje maar dit gedrag op de openbare weg kunnen wij niet toestaan”, schrijft de politie op Instagram.

hitte kermis

code oranje

LIVE: Pontje vaart niet door hitte, kermis later open

Code oranje geldt inmiddels nog altijd in deze streek vanwege de hitte, en het hoogtepunt is nog niet bereikt. Ook deze donderdag worden temperaturen boven de 33 graden verwacht. In dit liveblog houden we je op de hoogte van de bijzonderheden.

kat vermist

Remco ziet kat met 20 kilometer per uur verdwijnen: 'Is op e-bike meegenomen'

Wie heeft de 1,5 jaar oude kat Oscar gezien? Het beestje verdween afgelopen zaterdag op hoge snelheid uit zijn vertrouwde omgeving Rijsoord en is voor het laatst gezien in Dordrecht. Oscar is waarschijnlijk op een e-bike meegenomen, maar waarom? Baasje Remco van Die zit met de handen in het haar: 'Het is mijn maatje.'