Dat blijkt uit onderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren. In 2021 startte de Hulplijn Dordt als structurele voortzetting van de coronahulplijn Licht voor Dordt, die in maart 2020 werd ingesteld op initiatief van drie organisaties: HipHelpt, Netwerk Dordtse Helden en Stichting Present Dordrecht-Papendrecht. In 2023 sloot ook stichting Helpende Handen zich aan. Het doel van de Hulplijn Dordt is om hulpvragers eenvoudig en snel in contact te brengen met de meest geschikte hulpverlener of hulporganisatie.
Sinds februari 2021 zijn 1590 vragen behandeld door Hulplijn. Verreweg de meeste vragen (75%) gingen over praktische hulp zoals een helpende hand bij verven, tuinonderhoud of een schilderij ophangen. Daarnaast werd er ook om sociale hulp gevraagd, bijvoorbeeld door mensen die eenzaam zijn en graag bezoek ontvangen. In bijna driekwart van de gevallen lukte het om een match te maken en werd de hulpvraag opgelost.
Uit het onderzoek blijkt dat de hulplijn laagdrempelig is en bijdraagt aan het bereiken van een kwetsbare groep Dordtenaren die anders niet snel op hulp vragen. Maar de bekendheid van de hulplijn kan nog wel vergroot worden, concluderen de onderzoekers. En moeten er voldoende mensen zijn die hulp kunnen bieden, nu de vraag stijgt. Ellen van Dorp, coördinator van de Hulplijn, is blij met wat er nu al bereikt is, maar hoopt op extra steun. “We zouden graag doorgroeien als Hulplijn, maar dan is er wel een extra investering nodig. Op dit moment zitten we aan de grens van het aantal hulpvragen dat we kunnen oppakken. We hopen dat de gemeente het mogelijk maakt een extra medewerker aan te nemen, zodat we aan de slag kunnen met de aanbevelingen uit het rapport.”
De hulplijn is bereikbaar via 078-2001079. Je kunt ook een formulier invullen op hulplijndordt.nl