Dordrecht, Netherlands

Ad Palmen had 230 oldtimers om naar te kijken, niet om mee te rijden

Emile en Roos voor de zelfgebouwde auto met vleugeldeuren © Rijnmond
Vorige week werd Dordrecht verrast met een bijzondere vondst. 230 klassieke bolides stonden jarenlang verstopt in een grote loods. De grote vraag is natuurlijk: wat levert het handeltje nu op? Rijnmond spoorde een handelaar op die met de eigenaar, Ad Palmen, zaken deed. Emile Koole: “Hij had niet de intentie om met een van deze auto’s te gaan rijden.”
RTV Rijnmond | 21 april 2023 14:00 | Aangepast op 21 april 2023 14:00
In de showroom van het Klassiekerhuis van vader Emile en dochter Roos Koole staat een glimmende Rolls Royce, naast een Essex Super Six die binnenkort haar 100e verjaardag viert. Roos: “Als mijn pa ermee gaat rijden, doet hij zo’n vliegeniersbril op.”

In de garage ernaast sleutelt Roos aan een zelfgebouwde auto van RVS met vleugeldeuren, die niet zou misstaan in de film Back to the Future. De auto is een verhaal op zich. Er zit 20 duizend uur laswerk in, en na 20 jaar was hij nog niet af. Roos en Emile klaren die klus nu. Ook Roos is een verhaal op zich. Ze is pas 22 en voor de helft eigenaar van Het Klassiekerhuis, samen met haar vader.
Een Essex Super Six uit 1926 © Rijnmond
Ze ging op de tractor naar school. “Ze keken er gek van op. Ik paste er niet tussen. Op mijn zestiende ging ik van school af en de zaak in. Op papier deed ik een avondopleiding, maar die zit nog in het plastic.” Ze sleutelt al sinds ze jong is aan auto’s en noemde haar dalmatiër Roderick. “Het is ook een beetje een kakker.” En ze is net zo gek op oude auto’s als haar vader. “Ik heb er inmiddels zeven. Misschien wordt het tijd er eentje te verkopen.” Ze lacht, ontwapenend. “Maar rustig aan daarmee, hè.”

De vorige eigenaar van de auto met vleugeldeuren was de inmiddels gepensioneerde Jan van Deelen, een goede kennis van Emile en Roos. Ad kwam volgens Jan vaak op de sloop om 'modellen te kopen die er nog goed uitzien’. “Nou ja,” zegt Emile, “ van een afstandje dan. Repareren kost bijna altijd meer dan ze opleveren. Daarom liggen ze op de sloop.”

Een lak vol plamuur“Maar ook door er niet al te veel aan uit te geven,” vult Emile aan. “Zo belde Ad Palmen mij in 2011 op. Hij wilde een Sunbeam Talbot uit 1949 van mij kopen, door de telefoon. Hij kwam niet langs. Ik heb hem de auto zo eerlijk mogelijk omschreven. Ik vertelde hem dat de motor het niet deed en het nooit meer ging doen, er heel veel werk zou gaan zitten in de carrosserie en de lak vol plamuur zat.”
Het was voor Ad een ritje van een half uurtje, en toch kwam hij niet langs. Emile: “Dat is inderdaad vreemd. Maar hij kocht de auto niet om mee te rijden. Hij zei tegen mij: 'Ik heb nog één plaatsje over in de loods, bovenop mijn galerij. Daar wil ik jouw auto plaatsen'.”
Roos: “Ik was toen elf. De Sunbeam was één van de weinige auto’s waarin ik mocht spelen, met mijn vriendjes.” Emile: “Ik was blij dat ik ervan af was, want ik wist niet zo goed wat ik ermee moest. Toen ik hem kocht, hoopte ik nog dat de motor los zou komen. Dat gebeurde niet, helaas. Dan wordt restaureren veel kostbaarder dan wat hij ooit zou kunnen opleveren."
Dubbeltje op de eerste rijJan, die van de futuristische jaren 80-auto, werkte vroeger in een schadebedrijf. Daar kwam Ad Palmen vaker langs en vroeg hem om zijn mening. “Hij kocht altijd de auto’s die nooit wat mochten kosten. Dubbeltje op de eerste rij.” Jan zei meerdere keren tegen Ad: 'Geef 10.000 of 20.000 meer uit, dan heb je een auto die later veel meer waard is.’ Maar dat deed Ad nooit.
De Sunbeam die Ad van Emile in 2011 kocht © Emile Koole (privé)
Van Deelen denkt dat minstens 90 procent van de auto’s het niet deden toen Ad Palmen ze kocht. En Ad is absoluut geen sleutelaar geweest volgens Emile: “Ik begreep dat hij twee linkerhanden had. Een monteur betalen deed hij ook niet.”
Er blijken drie soorten oldtimerliefhebbers te bestaan. De grootste categorie is de rijders, daar scharen Roos en Emile zich onder. De rijders zien de auto als een gebruiksobject, waarmee je de weg opgaat. Omdat de auto betrouwbaar moet zijn, is de rijder ook een sleutelaar, of heeft hij genoeg geld om vaak aan zijn of haar auto te laten sleutelen.

Dan zijn er de poetsers, dat zijn degenen die vooral de wagen poetsen en met heel mooi weer af en toe een stukje rijden. En de laatste categorie, dat zijn er maar een paar, dat zijn de kijkers. Zij zien de auto’s als een kunstwerk, losgezongen van de gebruiksfunctie. Emile: “Ad zat met het gros van zijn auto’s in die categorie. Hij kwam nooit buiten met de auto’s.”
Rondleiding door de loods

Emile bracht destijds de door Ad aangeschafte Sunbeam met de autoambulance naar de loods in Dordrecht. Daar gaf Ad Palmen hem een rondleiding. Eén van de auto’s die daar stond en nu in de verkoop zit, was uit Ad zijn jongere jaren. “Een Iso Rivolta. Toen hij jong was, werkte hij bij een drukkerij in Den Haag. Soms ging er een onderdeel van de drukpers stuk en moest hij dat onderdeel halen in Italië. Met plankgas ging hij heen en weer. Daar had 'ie de perfecte auto voor: de Iso Rivolta is een Italiaanse luxe sportauto, maar dan uitgerust met een Amerikaanse V8-motor, een stuk betrouwbaarder dan de Italiaanse volbloedmotoren.”
Emile en Roos geloven niet dat veel auto's van Ad zullen starten © Rijnmond
Roos: “Ik denk trouwens echt niet dat die auto het nog doet.” Roos legt uit dat als je een werkende auto stil laat staan, de kans dat een motor het na twintig jaar nog gaat doen, echt heel klein is. “Als je een auto wegzet, moet je met de auto elke drie tot zes maanden rijden of een half uur station-air laten draaien om al het vocht uit de motor te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat Ad dat deed, alleen al om het slepen met de jerrycans benzine.”

Een taxateur in pak
Roos en Emile gaan waarschijnlijk wel naar de veiling, een uitje samen met Jan. Of ze gaan bieden? Roos: “Kleine kans. Je mag er geen accu opzetten om te kijken of de motor loopt. En de taxateur loopt rond in pak, ik denk niet dat hij even onder de auto is gekropen om te checken of de motor het nog doet.”

Emile: “Begrijp me niet verkeerd. Ook een auto die 40 jaar terug van de sloop af is getrokken, kan nu een waardevol object zijn. Maar niet echt voor bij ons op de zaak, meer voor een hobbyist die er veel geld in wil stoppen en uniek wil rijden. De auto’s die worden geschat op een half miljoen of hoger leveren dat wel alleen op als ze volledig gerestaureerd zijn. Dat kan een paar honderdduizend euro investering kosten.”

Liever een loods vol auto's
Zijn verhaal van de hobbyist wordt bevestigd door het huidige aanbod van Het Klassiekerhuis zelf. In de showroom staat een glimmend blauwe Volkswagen Karmann Ghia uit 1974 met oranje racestrepen. Er is door een hobbyist voor 60 duizend euro aan onderdelen in gesleuteld, onder andere een gloednieuwe 2.2 Porsche motor met 180 pk. Vraagprijs: 35 duizend euro.

Er zit dus weinig business voor Emile in de loods vol stilstaande oldtimers. Toch kijkt hij niet op van Ad Palmen die zijn loods volpropte met werkeloze auto’s. “Ik zie liever een loods vol auto’s dan een galerie vol schilderijen.” Roos lacht. “Misschien was dat zijn visie wel gewoon, een loods vol auto’s. Punt. Als ze niet hoeven te rijden, heb je er ook geen zorgen aan.”

Lees meer over:

oldtimers|

Lees ook

Dit boek vertelt het verhaal van autoverzamelaar Ad Palmen en zijn 'barnfind'

In één klap werd de collectie oldtimers van Ad Palmen, terwijl hij het zelf waarschijnlijk nooit hee...

Wereldberoemde oldtimers verlaten Dordtse loods: 'Iedereen is blij dat ze er een hebben'

De wereldberoemde Dordtse collectie oldtimers: een voor een verlaten ze hun vertrouwde loods. Nu zij...

Een rondleiding door de loods vol klassieke auto’s: ‘Dit is heel uniek’

Het nieuws ging heel de wereld over: de unieke vondst van 230 oldtimers in een loods in Dordrecht. D...

Wereldberoemde collectie oldtimers razend populair: 'Er is overal belangstelling'

Autoliefhebbers van over de hele wereld kwamen deze week naar Dordrecht en keken hun ogen uit bij de...

230 klassieke bolides jarenlang verstopt in Dordtse loods: 'Collectie van wereldniveau'

"Niet normaal." Zo omschrijft handelaar Nico Aaldering de 230 auto's die een hoogbejaarde man uit Do...