De scheur van 65 meter lang en op sommige plekken een halve meter diep werd ruim een maand geleden ontdekt. Sindsdien rijden treinen niet alleen langzamer, maar rijden er ook minder treinen. In plaats van vier treinen rijden er nog slechts twee per uur tussen Dordrecht en Gorinchem.
Eerder liet ProRail al weten dat de scheur op een lastig bereikbare plek zit en dat het moeilijk zou zijn op het probleem te herstellen. Bovendien lopen er allerlei kabels en leidingen in de spoordijk en onder de sloot, die niet geraakt mogen worden. Aanstaande donderdag 22 februari wordt er gestart met voorbereidende werkzaamheden. Er worden zand, blokken en grote houten schotten aangevoerd, die nodig zijn voor de versteviging.
Op zondag 25 februari om 01.30 uur wordt vervolgens eerst bagger uit de sloot gehaald en worden de houten schotten tot op de bodem geplaatst. Daar bovenop komen dan de betonnen blokken te staan. Vanwege de veiligheid van de werklieden moet de spanning van de bovenleiding worden afgehaald en kunnen er tijdelijk geen treinen rijden. Je vindt een aangepaste dienstregeling op
de website van Qbuzz. De werkzaamheden duren tot maandagochtend 26 februari 05.30 uur.
Snelheidsbeperking
Nadat de blokken zijn geplaatst, kan de snelheid van alle treinen niet meteen weer verhoogd worden. ProRail monitort eerst of de spoordijk niet beweegt en de blokken dus goed tegendruk bieden. “Blijft de spoordijk stabiel? Dan laten we stapje voor stapje alle treinen weer sneller rijden”, laat een woordvoerder weten.
Definitief herstel spoordijk
“Na het tijdelijk verstevigen van de spoordijk, starten we met het definitieve herstel ervan”, aldus ProRail. “De gegevens die we in het weekend van 25 februari verzamelen, gebruiken we om te onderzoeken hoe de scheur is ontstaan. Daarna bepalen we hoe we de spoordijk definitief kunnen verstevigen. Pas als de spoordijk volledig is hersteld, halen we de betonnen blokken uit de sloot. Het definitieve herstel van de spoordijk duurt een aantal maanden.”