Hoewel het uitgangspunt is om zoveel mogelijk het reguliere rooster aan te houden, heeft basisschool De Albatros ervoor gekozen om vandaag en morgen het lesprogramma in te korten. De schooldagen duren van 8:30 uur tot 13 uur, in plaats van tot 15 uur.
"Met deze hitte kunnen we het de kinderen niet aandoen om de hele dag binnen te zitten", laat een medewerker van de school weten. "We hebben een plat dak, dus de lokalen warmen snel op."
In de pauzes en het laatste halfuur van de dag worden daarom allerlei waterspelletjes georganiseerd voor de 177 leerlingen van de school. De brandweer heeft hiervoor een tuinslang beschikbaar gesteld. De rest van de dag wordt gewoon lesgegeven.
Normaal lesrooster
OBS De Meridiaan kiest juist voor een heel andere aanpak. Daar is geen sprake van een tropenrooster: zij volgen het normale lesrooster. De school is voorzien van allerlei systemen waardoor de temperatuur in de klaslokalen goed te reguleren is. "Het is wel warm, maar aangenaam. Je kunt eigenlijk beter binnen zijn dan buiten", geeft de directeur aan.
Toch worden ook hier de nodige voorzorgmaatregelen genomen. Er is veel aandacht voor insmeren en het drinken van voldoende water. Wateractiviteiten, zoals bij De Albatros, worden bij OBS De Meridiaan juist vermeden. "Met water spelen in de zon is niet handig. Dan kunnen de kinderen juist verbranden", aldus de directeur.
Rustige dagindeling
Personeel van het Sterrenburgse IKC Het Kristal kwam aan het begin van de tropische schoolweek voor een onaangename verrassing te staan: een defecte airco. “Wij hadden in dit nieuwe gebouw gehoopt op betere omstandigheden, maar helaas is dit nóg niet het geval”, staat in een mail van de directie aan de ouders.
“Daardoor kunnen wij maandag en dinsdag de binnenruimtes niet voldoende koelen. Om het welzijn van de kinderen en onze medewerkers te waarborgen, willen wij u, waar mogelijk, vragen uw kind(eren) deze dagen thuis te houden. Kinderen die niet thuis kunnen blijven zijn vanzelfsprekend welkom bij ons”, aldus de mail.
Voor de kinderen die niet thuis kunnen blijven organiseerde de school “een rustige dagindeling, met activiteiten in een aangepast tempo en voldoende rustmomenten.” De enkele tientallen kinderen die toch naar school kwamen speelden maandagochtend vrolijk buiten op het schoolplein.