Dordrecht, Netherlands

Buschauffeurs zijn gevaarlijke omstandigheden bussen Qbuzz zat

Buschauffeur en medenzeggenschapsraadlid van Qbuzz Mario Okkersen heeft zaterdag zijn verhaal gedaan over de gevaarlijke omstandigheden in de busproducent Ebusco. Door een slechtwerkend klimaatsysteem beslaan de ruiten spontaan tijdens het rijden. Zo erg dat de bus moet stoppen met rijden. Ook beginnen bussen soms spontaan te rijden. ‘Levensgevaarlijk,’ aldus Okkersen.
Jordy Nijenhuis | 22 juli 2021 17:17 | Aangepast op 22 juli 2021 17:17
Buschauffeur en medenzeggenschapsraadlid van Qbuzz Mario Okkersen heeft zaterdag zijn verhaal gedaan over de gevaarlijke omstandigheden in de busproducent Ebusco. Dat deed hij in het Drechtstad FM radioprogramma Studio De Witt. Door een slechtwerkend klimaatsysteem beslaan de ruiten spontaan tijdens het rijden. Zo erg dat de bus moet stoppen met rijden. Ook beginnen bussen soms spontaan te rijden. ‘Levensgevaarlijk,’ aldus Okkersen.


“Het gebeurt spontaan en onverwacht terwijl je aan het rijden bent. Of je nu wat ingesteld hebt of niet, het klimaatsysteem gaat spontaan in werking met gevaarlijke gevolgen. Binnen twee a vier seconden is het raam helemaal dichtgeslagen en zie je niks meer. Als je op de N3 rijdt is het levensgevaarlijk, je kan de bus daar namelijk niet even op de vluchtstrook zetten om de ramen droog te maken. Je kan niet net als in een auto even een zeempje over het raam halen terwijl je rijdt. “


De bussen rijden sinds april 2019 in Dordrecht, sindsdien klagen de chauffeurs regelmatig over de omstandigheden. Eerst werd er geklaagd over dat de verwarming spontaan aan of uit ging, later kwamen daar de beslagen ruiten bij. Tot nu toe hebben de chauffeurs ongelukken weten te voorkomen. Toch gaat Okkersen niet met een geheel gerust hart de bus in. “Je zit constant op te letten wat er gaat gebeuren met het systeem. Maar er zijn amper signalen voor als het weer mis gaat. Als je dan de N3 op gaat met slechte weersomstandigheden, dan rijd ik met mijn hart in mijn keel.”


Qbuzz heeft volgens Okkersen zo’n twee jaar geleden de chauffeurs het gevoel gegeven dat zij zelf schuldig zouden zijn aan de problemen. Later is dat wel rechtgetrokken er is nog steeds niks gebeurd. Okkersen vind het veel te lang duren. “Qbuzz geeft de meldingen steeds door aan de busproducent, en er zijn wel steeds software-updates, maar het werkt niet.”


Spontaan rijdende bussen

De kleine bussen van Qbuzz kunnen spontaan gaan rijden, dat zorgt voor gevaarlijke situaties. Volgens Okkersen zijn er tot nu toe zo’n vijf incidenten geweest. “Een keer gebeurde dat zonder dat er een chauffeur in de bus zat, andere keren zaten er wel bestuurders in, maar die deden niks waardoor de bus zou gaan rijden. Wat de oorzaak is van het spontaan wegrijden van de bus is niet bekend. Het is nu een welles-nietes-verhaal geworden.”


Na het derde incident is er door Qbuzz een onderzoek gestart. Dat hebben ze uit laten voeren door een externe partij. Er werden geen technische oorzaken gevonden. Resultaat: De computers maken geen fouten, in de ogen van Okkersen zeg je daarmee ‘dat de oorzaak bij de chauffeur zit. Dat vind ik niet eerlijk.’


Als ondernemersraad heeft Okkersen de incidenten ook gemeld maar tot een oplossing is nog niet gekomen. De chauffeurs moeten gewoon doorrijden met de onbetrouwbare bussen. “We hebben vorige week met de vakbonden gepraat, en als wij zeggen tot hier en niet verder, dan staan zij achter ons. Het is eigenlijk afwachten tot het kookpunt bereikt is. Dat duurt denk ik niet zo lang meer.”

QBuzz heeft tot nu toe niet willen reageren, maar komt later met een toelichting.

foto: Jordy Nijenhuis

Rectificatie: Op donderdag 22 juli hebben wij het bovenstaande artikel geplaatst met een onjuiste foto. Op de foto is een bus van het merk Iveco geplaatst in plaats van Ebusco. Bij het selecteren van de foto is geen rekening gehouden met het feit dat Qbuzz meerdere merken bussen heeft. Wij hebben de foto aangepast.

Meest gelezen

Man uit Zwijndrecht (34) na kettingbotsing overleden

Rijnmond | Redactie Streek 56 | 15 jan 2025 11:29

Lees ook

Vaccinatiegraad in onze streek blijft onder zogenoemde veilige norm

De vaccinatiegraad in verschillende gemeenten in onze streek blijft zorgwekkend achter bij de zogeno...

FC Dordrecht in 2025: verder met Vlemmings en volgende stap in stadiondossier

FC Dordrecht gaat tóch verder met Leon Vlemmings, kartrekker van meerjarenplan Energiek Dordt. Volge...

Ruim 171 miljoen euro begrotingstekorten bij streekgemeenten

Bijna alle gemeenten in onze streek duiken de komende jaren in de rode cijfers. Gezamenlijk gaat het...

Jop van der Avert verlaat FC Dordrecht en begint aan avontuur in Azië

Jop van der Avert verruilt FC Dordrecht voor Chungbuk Cheongju FC, dat uitkomt op het tweede niveau ...

Let op: Dordtse verkeersader straks weken dicht

Eén van de drukste verbindingswegen tussen het centrum van Dordrecht en de N3 gaat vanaf donderdag w...

Dinsdag op Drechtstad FM: Quiet te gast in Praatpaal

In een nieuwe aflevering van het programma Praatpaal op Drechtstad FM zijn twee vrijwilligers van Qu...