“Er kan echt heel veel beter. Als Dordrecht fietsstad wil zijn, dan moet er iets veranderen”, legt Albert Klerk uit. Hij stapte samen met zijn collega’s op de fiets om te onderzoeken waar in onze stad het voor de fietser beter en veiliger kan. Er moet volgens volgens het CDA anders gedacht worden: meer vanuit het perspectief van de fietser en minder uit die van de automobilist. “Die denkomslag moet gemaakt worden bij de aanleg en aanpassing van fietspaden, als de fiets als aantrekkelijk alternatief wordt voorgesteld.”
CDA-lid Wim van de Kruijff lichtte het voorstel in het radioprogramma Studio De Witt op Drechtstad FM aan de hand van pakkende voorbeelden toe. “Neem bijvoorbeeld de Kraaijensteinstraat tussen Krommedijk en FC Dordrecht stadion. Als je daar als fietser overheen wil, is dat geen pretje.” Je komt vooral veel geparkeerde auto’s tegen en er is weinig ruimte voor fietsers. “Daar hebben we het vaak over gehad en er wordt steeds gezegd: er is geen ruimte voor. Dat begrijp ik, aan allebei de kant van de weg staan bomen en die wilje niet omzagen. Als je het nou hebt over een omslag in denken, dan zou je ook eens kunnen gaan denken, niet: die auto’s rijden daar, hoe past de fiets er nog bij? Maar hoe kunnen we het inrichten zodat je fatsoenlijk, veilig, comfortabel kunt fietsen. En dat wat doen we dan met de auto? Dat is andersom”, meent Van de Kruijff. Een volledige oplossing heeft hij ook niet zo een, twee, drie. “Maar eenrichtingsverkeer zou een manier kunnen zijn.”
In het voorstel worden in totaal 30 onveilige of onwenselijke situaties opgesomd. De partij verwacht overigens niet dat alle problemen zomaar opgelost kunnen worden. “Sommige dingen kosten nu eenmaal veel geld, maar een paar paaltjes weghalen en vervangen door een brede drempel niet”, zegt Van de Kruijff. Het CDA hoopt vooral op een denkomslag, waarbij dus meer aandacht is voor de fietser.