"In het maritieme cluster weet men ons wel te vinden, maar voor de buitenwereld zijn we het best bewaarde geheim van de scheepsbouw." En dat zit de directeur niet lekker. Want als zelfs de minister van defensie in de media zegt dat de kennis van onderzeeboten niet meer in Nederland aanwezig is, dan wordt het tijd om naar buiten te treden.
"We bestaan al 90 jaar en waren vanaf het begin dé plek waar het ontwerp van Nederlandse onderzeeboten vandaan kwam. En dat is nog steeds zo, al werken we inmiddels wereldwijd en ook in andere sectoren", zegt Van Rijssen tegen Rijnmond.
Al negentig jaar oud
Het ingenieursbureau werd in 1935 opgericht door vier Nederlandse scheepswerven die de kennis van marinebouw wilden bundelen: de RDM (Rotterdamse Droogdok Maatschappij), de Nederlandsche Scheepsbouwmaatschappij, De Schelde en Wilton-Fijenoord, samen met machinefabriek Werkspoor. De naam Nevesbu stond toen voor het Nederlandse Verenigde Scheepsbouw Bureaux.
Op de tekentafel ontstonden destijds de ontwerpen voor onder meer de Walrus-serie onderzeeboten voor de Nederlandse marine. Na het faillissement van de RDM midden jaren ’90 liep het aantal opdrachten en medewerkers flink terug. Maar inmiddels groeit het bureau elk jaar en is het een wereldspeler op maritiem gebied, met twee familiebedrijven als eigenaar: de IV Group uit Papendrecht en Damen uit Vlissingen.
Degelijk kantoor, bijzondere techniek
In een degelijk kantoor langs de A15 bedenken en ontwerpen de 120 medewerkers de nieuwste technieken voor de marine- én offshore-techniek. Van Rijssen: "We zijn in beide sectoren actief, in Europa en in Zuid Oost-Azië. En in beide markten neemt de hoeveelheid werk toe. Het gaat ons voor de wind, om het zo te zeggen."
Op kantoor werken nog steeds mensen die ook al bij de RDM werkten. Zij dragen met alle liefde hun ervaring en kennis over aan de jongere generatie, vertelt Wahyu Schiks met enige trots. De manager techniek bij Nevesbu is niet verbaasd, want: "Dit is toch de Formule 1 van het maritieme ingenieurswerk".
Sommige ouderen zijn zelfs zo gemotiveerd dat ze ook nog na hun pensioen blijven helpen. Schiks: "Zeker de onderzeebootkennis dragen ze graag over. Dat is toch best een spannend verhaal waar je graag bij betrokken blijft." En die kennis komt goed van pas, bijvoorbeeld bij de modernisering van de Walrus-serie.
Ontwerp voor tientallen jaren
“Onderzeeboten worden ontworpen voor zo’n 20 à 30 jaar, maar deze serie stamt al uit de jaren negentig en moet nog minstens 10 jaar mee. We berekenen en testen of ze onder water nog veilig genoeg zijn. En voegen nieuwe technieken toe, zoals sonarsystemen en navigatieperiscopen. We hebben ook een munitiesysteem ontwikkeld waarmee je makkelijker torpedo’s aan boord kan rollen en lanceren."
Nevesbu bedenkt en ontwerpt de nieuwste technieken, maar laat de afzonderlijke componenten maken door partners in de regio. Wahyu Schiks: “We werken hier in het maritieme district nauw samen en delen elkaars capaciteit. We profiteren ook van de TU Delft en andere maritiem-technische opleidingen in de omgeving."
Hij vervolgt: "Goede mensen zijn schaars, maar interessant werk helpt enorm. Jonge mensen die hier stage lopen, blijven vaak hangen. Ook voor kenniswerkers uit het buitenland zijn we een interessante werkgever.”
Franse onderzeeboten
Teleurstelling was er vanzelfsprekend, toen het kabinet vorig jaar besloot de levering van een nieuwe serie Nederlandse onderzeeërs te gunnen aan de Franse Naval Group. Toch levert Nevesbu daar ook een bijdrage aan, ook al wil de directeur nog niet zeggen welke. Alleen dat ze de Nederlandse marine hierbij op de achtergrond ondersteunen.
Ook andere landen doen een beroep op de ingenieurs uit Alblasserdam. Zo ontwerpen ze nieuwe, kleinere onderzeeboten voor Indonesië, Maleisië, Spanje en Colombia. En ze werken aan een ontwerp voor volledig elektrische en onbemande onderzeeboten die onder water een gebied in kaart kunnen brengen.
Van Rijssen: “We hebben lang gedacht dat we zonder defensie-industrie konden. De laatste jaren is duidelijk geworden dat veiligheid niet vanzelfsprekend is. Ik ben daarom blij dat het sentiment over de wapenindustrie langzaam verandert. Want ik ben ervan overtuigd dat we met onze onderzeeboten onszelf kunnen beschermen tegen andere landen die ons schade willen toebrengen. Daar ben ik trots op.”
Dit is een verhaal van onze mediapartner Rijnmond.