Dordrecht, Netherlands

Dit succesvolle bedrijf ontwerpt onderzeeërs: 'Het best bewaarde geheim van de scheepsbouw'

Directeur Bart van Rijssen met een torpedocomponent voor de foto van een Walrus-onderzeeër Rijnmond
Op verjaardagen over hun werk praten? Dat doen medewerkers van ingenieursbureau Nevesbu uit Alblasserdam liever niet. Want opdrachtgevers willen niet dat ze de geheimen over onderzeeboten en marineschepen prijsgeven. Toch treedt het bedrijf nu uit de anonimiteit. "Het wordt tijd om de stilte te verbreken," stelt directeur Bart van Rijssen.
Rijnmond | 14 oktober 2025 15:14 | Aangepast op 14 oktober 2025 15:14
"In het maritieme cluster weet men ons wel te vinden, maar voor de buitenwereld zijn we het best bewaarde geheim van de scheepsbouw." En dat zit de directeur niet lekker. Want als zelfs de minister van defensie in de media zegt dat de kennis van onderzeeboten niet meer in Nederland aanwezig is, dan wordt het tijd om naar buiten te treden.

"We bestaan al 90 jaar en waren vanaf het begin dé plek waar het ontwerp van Nederlandse onderzeeboten vandaan kwam. En dat is nog steeds zo, al werken we inmiddels wereldwijd en ook in andere sectoren", zegt Van Rijssen tegen Rijnmond.

Al negentig jaar oud
Het ingenieursbureau werd in 1935 opgericht door vier Nederlandse scheepswerven die de kennis van marinebouw wilden bundelen: de RDM (Rotterdamse Droogdok Maatschappij), de Nederlandsche Scheepsbouwmaatschappij, De Schelde en Wilton-Fijenoord, samen met machinefabriek Werkspoor. De naam Nevesbu stond toen voor het Nederlandse Verenigde Scheepsbouw Bureaux.

Op de tekentafel ontstonden destijds de ontwerpen voor onder meer de Walrus-serie onderzeeboten voor de Nederlandse marine. Na het faillissement van de RDM midden jaren ’90 liep het aantal opdrachten en medewerkers flink terug. Maar inmiddels groeit het bureau elk jaar en is het een wereldspeler op maritiem gebied, met twee familiebedrijven als eigenaar: de IV Group uit Papendrecht en Damen uit Vlissingen.

Degelijk kantoor, bijzondere techniek
In een degelijk kantoor langs de A15 bedenken en ontwerpen de 120 medewerkers de nieuwste technieken voor de marine- én offshore-techniek. Van Rijssen: "We zijn in beide sectoren actief, in Europa en in Zuid Oost-Azië. En in beide markten neemt de hoeveelheid werk toe. Het gaat ons voor de wind, om het zo te zeggen."

Op kantoor werken nog steeds mensen die ook al bij de RDM werkten. Zij dragen met alle liefde hun ervaring en kennis over aan de jongere generatie, vertelt Wahyu Schiks met enige trots. De manager techniek bij Nevesbu is niet verbaasd, want: "Dit is toch de Formule 1 van het maritieme ingenieurswerk".

Sommige ouderen zijn zelfs zo gemotiveerd dat ze ook nog na hun pensioen blijven helpen. Schiks: "Zeker de onderzeebootkennis dragen ze graag over. Dat is toch best een spannend verhaal waar je graag bij betrokken blijft." En die kennis komt goed van pas, bijvoorbeeld bij de modernisering van de Walrus-serie.

Ontwerp voor tientallen jaren
“Onderzeeboten worden ontworpen voor zo’n 20 à 30 jaar, maar deze serie stamt al uit de jaren negentig en moet nog minstens 10 jaar mee. We berekenen en testen of ze onder water nog veilig genoeg zijn. En voegen nieuwe technieken toe, zoals sonarsystemen en navigatieperiscopen. We hebben ook een munitiesysteem ontwikkeld waarmee je makkelijker torpedo’s aan boord kan rollen en lanceren."

Nevesbu bedenkt en ontwerpt de nieuwste technieken, maar laat de afzonderlijke componenten maken door partners in de regio. Wahyu Schiks: “We werken hier in het maritieme district nauw samen en delen elkaars capaciteit. We profiteren ook van de TU Delft en andere maritiem-technische opleidingen in de omgeving."

Hij vervolgt: "Goede mensen zijn schaars, maar interessant werk helpt enorm. Jonge mensen die hier stage lopen, blijven vaak hangen. Ook voor kenniswerkers uit het buitenland zijn we een interessante werkgever.”

Franse onderzeeboten
Teleurstelling was er vanzelfsprekend, toen het kabinet vorig jaar besloot de levering van een nieuwe serie Nederlandse onderzeeërs te gunnen aan de Franse Naval Group. Toch levert Nevesbu daar ook een bijdrage aan, ook al wil de directeur nog niet zeggen welke. Alleen dat ze de Nederlandse marine hierbij op de achtergrond ondersteunen.

Ook andere landen doen een beroep op de ingenieurs uit Alblasserdam. Zo ontwerpen ze nieuwe, kleinere onderzeeboten voor Indonesië, Maleisië, Spanje en Colombia. En ze werken aan een ontwerp voor volledig elektrische en onbemande onderzeeboten die onder water een gebied in kaart kunnen brengen.

Van Rijssen: “We hebben lang gedacht dat we zonder defensie-industrie konden. De laatste jaren is duidelijk geworden dat veiligheid niet vanzelfsprekend is. Ik ben daarom blij dat het sentiment over de wapenindustrie langzaam verandert. Want ik ben ervan overtuigd dat we met onze onderzeeboten onszelf kunnen beschermen tegen andere landen die ons schade willen toebrengen. Daar ben ik trots op.”

Dit is een verhaal van onze mediapartner Rijnmond.

Lees meer over:

Scheepvaart|Scheepsbouw|

Meest gelezen

Man steelt pinpas van Dordtse school en pint bij Ajax-winkel

Redactie Streek 56 | Bureau Rijnmond | 10 okt 2025 14:00

Lees ook

Renovatie Zwijndrechtse brug succesvol afgerond na vijf weken werkzaamheden

Na vijf weken van renovatiewerkzaamheden aan de Zwijndrechtse brug over de Oude Maas bij Dordrecht, ...

Gewonde bij reddingspoging op drift geraakt schip

Een bemanningslid van een zeesleper is vrijdagmorgen gewond geraakt tijdens een poging om een op dri...

Boskalis beleeft historisch goed eerste halfjaar

Boskalis heeft een historisch goed eerste halfjaar afgesloten. De bezetting van de vloot was hoog en...

Twee boten bij Muller gedoopt: toekomst rederij in Dordrecht nog onzeker

Aan de Merwekade in Dordrecht werden donderdagmiddag maar liefst twee boten gedoopt: de duwboot 'Zod...

Dordtse haven tussenstation voor middeleeuws zeilschip

Een replica van een middeleeuws zeilschip genaamd 'Kamper Kogge' meerde maandagmiddag aan in de Dord...

Schip uit Dordrecht gaat dorstige Spanjaarden drinkwater brengen

Een Dordts schip brengt de komende tijd drinkwater naar een uitgedroogde regio in de buurt van het S...