Dordrecht, Netherlands

Zet dit zelfvarende schip de kapitein buitenspel? 'Goed afstemmen met tegenliggers'

Het schip voer van Hardinxveld-Giessendam naar Gorinchem. Rijnmond
De MPS Lumière heeft deze week een bijzondere vaart gemaakt vanuit Hardinxveld-Giessendam. Aan boord werden technologieën getest, die ervoor zorgen dat het schip zelfstandig vaart en af- en aanmeert. De kapitein was erbij, maar kon zich op andere taken richten dan de besturing van het schip.
Rijnmond | Redactie Streek 56 | 23 oktober 2025 10:01 | Aangepast op 23 oktober 2025 10:01
"We zijn tests aan het doen voor het project Dock2Dock. Dat houdt in dat we autonoom van de ene ligplaats in de haven naar de andere haven varen en daar weer aanmeren, zonder dat de kapitein iets hoeft te doen", vertelt Pim Dijt, Lead Autonomous van het bedrijf Shipping Technology.

Volgens Dijt combineert het project twee technieken die al bestonden: enerzijds autonoom varen en anderzijds zorgen dat dit veilig gebeurt. Het bedrijf dat achter het autonoom varen zit, is Shipping Technology. Retina is het bedrijf dat met hun technologie de controle verzorgd.

Efficiënter varen
De technologie moet het varen efficiënter maken, zegt Dijt. "Af- en aanmeren in een haven is een hele complexe taak en de kapitein moet dan heel veel dingen tegelijk doen. Hij moet het schip besturen, hij moet ervoor zorgen dat alles veilig gaat, hij moet met mensen in contact blijven", vertelt hij. "Als we bepaalde taken automatiseren, dan hoeft hij niet actief te handelen, maar kan hij de systemen monitoren. Dan houdt hij eigenlijk meer tijd en ruimte over om ervoor te zorgen dat alles veilig gebeurt."

Momenteel gaat het nog om een testfase. "We hebben nog wel wat slagen te maken, maar wij kunnen het schip natuurlijk elke seconde eigenlijk kleine aanpassingen doen. Voor een schipper is het op een gegeven moment gewoon te zwaar om elke seconde de optimale beslissing te nemen. Een computer kan dat wel doen en daardoor denken we dat het op een gegeven moment wel efficiënter wordt."

Volgens Dijt kan de technologie op veel meer schepen worden toegepast. "We zijn op dit moment aanwezig op een riviercruiseschip, maar het is in principe toepasbaar op elk binnenvaartschip dat hier op de Waal kan varen. We willen het varen veiliger en duurzamer maken en er zijn genoeg partijen die daar geïnteresseerd in zijn", zegt hij.

'Voorlopig onmisbaar'
Hoewel een deel van het werk uit handen wordt genomen, blijven er nog genoeg taken over voor de kapitein. "Die kan heel goed om zich heen kijken en in contact blijven met de andere scheepvaart. Als je een haven in wil varen, dan moet je afstemmen met de tegenliggers of er ruimte is", legt Dijt uit.

Kapitein en projectleider Tim van Vugt van rederij Scylla vertelt aan boord hoe zijn vaart begon. "Vanaf dat we zijn vertrokken, heb ik de matrozen verteld dat ze het tuig los mogen gooien. En vanaf dat moment heb ik het systeem het werk laten doen. Dus het systeem is van de ligplaats vertrokken, het systeem is de haven uitgevaren. Het systeem vaart nu vanuit de haven de rivier op en daar vandaan varen we verder."

"Het is ook heel belangrijk om te noemen: de kapitein is altijd verantwoordelijk. En die is ook altijd degene die de systemen monitort en die ervoor zorgt dat als er iets misgaat, dat hij alsnog altijd zelf het schip gewoon veilig aan de kader kan leggen", zegt Dijt. Volgens hem is de kapitein ondanks de technologie zeker niet overbodig. "Die zullen we zeker nog de komende tientallen jaren nodig hebben, absoluut."

Dit is een verhaal van onze mediapartner Rijnmond. Bekijk de reportage hieronder:

Lees meer over:

Scheepvaart|

Lees ook

Dit succesvolle bedrijf ontwerpt onderzeeërs: 'Het best bewaarde geheim van de scheepsbouw'

Op verjaardagen over hun werk praten? Dat doen medewerkers van ingenieursbureau Nevesbu uit Alblasse...

Renovatie Zwijndrechtse brug succesvol afgerond na vijf weken werkzaamheden

Na vijf weken van renovatiewerkzaamheden aan de Zwijndrechtse brug over de Oude Maas bij Dordrecht, ...

Gewonde bij reddingspoging op drift geraakt schip

Een bemanningslid van een zeesleper is vrijdagmorgen gewond geraakt tijdens een poging om een op dri...

Boskalis beleeft historisch goed eerste halfjaar

Boskalis heeft een historisch goed eerste halfjaar afgesloten. De bezetting van de vloot was hoog en...

Twee boten bij Muller gedoopt: toekomst rederij in Dordrecht nog onzeker

Aan de Merwekade in Dordrecht werden donderdagmiddag maar liefst twee boten gedoopt: de duwboot 'Zod...

Dordtse haven tussenstation voor middeleeuws zeilschip

Een replica van een middeleeuws zeilschip genaamd 'Kamper Kogge' meerde maandagmiddag aan in de Dord...