Dordrecht, Netherlands

Dordrecht en Zwijndrecht gaan voor spoortunnel en ondertunneling A16

Het is voor de veiligheid van de inwoners van Zwijndrecht en Dordrecht het beste als er een tunnel komt voor het goederenspoor. Dat kan worden gecombineerd met een ondertunneling van de A16. Dat komt naar voren uit een onderzoek in opdracht van de gemeenten Zwijndrecht en Dordrecht en de provincie Zuid-Holland.
Alexander Eleveld | 14 februari 2022 15:35 | Aangepast op 14 februari 2022 15:35
Als het goederenspoor en de A16 door een tunnel gaan, kunnen er duizenden huizen worden gebouwd, zonder dat de mensen die daarin komen te wonen last hebben van de treinen en de auto's of bang hoeven te zijn voor onveilige situaties. De personentreinen zouden wel gewoon bovengronds kunnen blijven.

Het goederenspoor van de Rotterdamse haven via rangeerterrein Kijfhoek naar het zuiden staat in de Drechtsteden al decennia ter discussie. Het vervoer van met name gevaarlijke stoffen door de omliggende gemeenten is volgens de besturen niet meer van deze tijd. Daar komt bij dat de gemeenten zelf ook nog meer huizen voor de inwoners willen bouwen.

De Zwijndrechtse wethouder Jos Huizinga (ruimtelijke ontwikkeling) ziet de variant die is uitgewerkt door het Rotterdamse bureau Mecanoo en nu voorligt als de oplossing voor beide zaken. "Zwijndrecht is in feite gesplitst door het spoor en de A16. Het veiligheidsvraagstuk wordt daarmee echt goed opgelost en de leefomgeving wordt zichtbaar en voelbaar vergroot. Het bestaande spoor voor personenvervoer blijft bovengronds. Dat geeft mogelijkheden voor een City Rail die vaker in het uur kan rijden."

Zijn collega Rik van der Linden (bereikbaarheid) van Dordrecht ziet kansen voor de nieuwbouwplannen in de Dordtse Spoorzone: “Daar willen we 6 tot 9 duizend woningen bouwen, veelal dicht op het spoor. Daar moet uiteraard veilig en prettig gewoond worden. Dat is best lastig met goederentreinen voor de deur. Maar ook op andere plekken in de stad zien we het goederenspoor zo dicht bij de huizen het liefst verdwijnen. Een spoor onder de grond is daarvoor een goede oplossing."

De voorstellen gaan nu naar de gemeenteraden. Ook als die instemmen, zal de bouw niet op korte termijn beginnen. De plannen kosten veel geld, waarvoor ook een bijdrage vanuit de Europese Unie nodig is.


Dit verhaal komt van onze mediapartner Rijnmond. Foto: Mecanoo

Lees meer over:

Drechtsteden|Goederenspoor|

Meest gelezen

'Schokkend, onverwacht en teleurstellend', onbegrip over bezuinigingsvoorstel

Redactie Streek 56 | Tristan Kans | Roxane Kroon | 7 feb 2025 17:06

Snackbar Verhage Dordrecht wint prijs voor beste frikandel van Nederland

Redactie Streek 56 | Jasmijn Thomassen | 5 feb 2025 17:14

Lees ook

Bijna verdubbeling in transformatorhuisjes om overvol stroomnet te ontlasten

Stedin en de regio Drechtsteden gaan de komende jaren intensief samenwerken om het elektriciteitsnet...

Inbreker op heterdaad betrapt door eigenaar voertuig

Een inbreker werd in Zwijndrecht op heterdaad betrapt toen hij probeerde een auto te kraken. Degene ...

Extreem lerarentekort Drechtsteden: zij-instromers bieden de oplossing

Sinds de scholen weer van start zijn, wordt het lerarentekort in het basis- en voortgezet onderwijs ...

Kortstondige stroomstoring treft 30.000 huishoudens in de Drechtsteden

In grote delen van de Drechtsteden is op maandagmorgen de stroom voor tien minuten uitgevallen. Bewo...

Hier kun je stemmen voor de Europese verkiezingen vandaag

De stembussen in de Drechtsteden zijn open. Stemmen kan vandaag van ‘s ochtends 7.30 uur tot ‘s avon...

Gemeenten en organisaties zetten in op versnelde verduurzaming Drechtsteden

De Drechtsteden hebben zich gecommitteerd aan een energieneutrale regio vóór 2050. Om die ambitie te...