Als het goederenspoor en de A16 door een tunnel gaan, kunnen er duizenden huizen worden gebouwd, zonder dat de mensen die daarin komen te wonen last hebben van de treinen en de auto's of bang hoeven te zijn voor onveilige situaties. De personentreinen zouden wel gewoon bovengronds kunnen blijven.
Het goederenspoor van de Rotterdamse haven via rangeerterrein Kijfhoek naar het zuiden staat in de Drechtsteden al decennia ter discussie. Het vervoer van met name gevaarlijke stoffen door de omliggende gemeenten is volgens de besturen niet meer van deze tijd. Daar komt bij dat de gemeenten zelf ook nog meer huizen voor de inwoners willen bouwen.
De Zwijndrechtse wethouder Jos Huizinga (ruimtelijke ontwikkeling) ziet de variant die is uitgewerkt door het Rotterdamse bureau Mecanoo en nu voorligt als de oplossing voor beide zaken. "Zwijndrecht is in feite gesplitst door het spoor en de A16. Het veiligheidsvraagstuk wordt daarmee echt goed opgelost en de leefomgeving wordt zichtbaar en voelbaar vergroot. Het bestaande spoor voor personenvervoer blijft bovengronds. Dat geeft mogelijkheden voor een City Rail die vaker in het uur kan rijden."
Zijn collega Rik van der Linden (bereikbaarheid) van Dordrecht ziet kansen voor de nieuwbouwplannen in de Dordtse Spoorzone: “Daar willen we 6 tot 9 duizend woningen bouwen, veelal dicht op het spoor. Daar moet uiteraard veilig en prettig gewoond worden. Dat is best lastig met goederentreinen voor de deur. Maar ook op andere plekken in de stad zien we het goederenspoor zo dicht bij de huizen het liefst verdwijnen. Een spoor onder de grond is daarvoor een goede oplossing."
De voorstellen gaan nu naar de gemeenteraden. Ook als die instemmen, zal de bouw niet op korte termijn beginnen. De plannen kosten veel geld, waarvoor ook een bijdrage vanuit de Europese Unie nodig is.
Dit verhaal komt van onze mediapartner Rijnmond. Foto: Mecanoo