Als dat niet zo is, dan stuurt de auto de gegevens naar een parkeercontroleur. De controleur gaat naar de plek waar de auto geparkeerd staat en controleert nogmaals of er betaald is. Pas dan volgt een eventuele parkeerbon.
De scanauto wordt ingezet in alle gebieden waar je moet betalen om te mogen parkeren. Dat is in en rond het centrum, Stadswerven, Indische Buurt, Leerpark en het ziekenhuis. Handhaving controleert alle dagen en uren dat er betaald moet worden voor parkeren. Dat verschilt per gebied. De betaaltijden staan vermeld op borden, parkeerautomaten en in parkeerapps.
De scanauto controleert per dag een veel groter gebied dan we nu in een dag kunnen doen. "Het gebruiken van een scanauto is niet nieuw. Andere gemeenten controleren al met scanauto's”, laat wethouder Marc Merx. “De ervaringen ermee zijn goed. Het komend jaar gebruiken wij als testjaar. We willen ervaring opdoen met de scanauto en onderzoeken hoe het werkt in Dordrecht. We willen graag weten of 1 auto voldoende is en wat het betekent voor de inzet van personeel. Door de hogere pakkans, zien we in andere gemeenten dat mensen zich beter aan de regels houden."
Digitalisering
Parkeercontrole met een scanauto is een logische stap in het verder digitaliseren van parkeren, zegt wethouder Rik van der Linden weten. Maar om een scanauto in te zetten, moeten alle parkeervakken in kaart zijn gebracht. "De afgelopen jaren is geïnvesteerd in het digitaliseren van parkeren, de scanauto is de volgende stap in de keten van digitalisering”, legt de wethouder uit. “Betaald parkeren is een middel om parkeeroverlast in wijken en buurten te verminderen. Daarmee zorgen we ervoor dat de, soms schaarse, parkeerplekken ook echt door inwoners en ondernemers in die gebieden gebruikt worden."
Parkeerders die nog niet hebben betaald en de scanauto zien, hoeven overigens niet bang te zijn meteen een boete te ontvangen. Er is tijd om een parkeerapp aan te zetten of te betalen bij de automaat., laat de gemeente weten.