Het duurt zo lang omdat er asbest is aangetroffen in de buurt van de lekke leiding. “Alleen de vergunningsaanvraag om asbest weg te halen duurt al een week”, legt Jacob Van Der Duijn Schouten, gebiedscoördinator bij Woonbron uit. “En vervolgens moet je het nog weghalen. Daarom duurt het allemaal langer, dat vinden we erg vervelend.”
De bergingen van de flat stonden eerder ook onder water door de lekkage. Daarbij werden alle opgeslagen spullen van de bewoners nat. “Ze zeggen dat ze het snel hebben opgelost”, zegt een van de bewoners over de woningcorporatie. “Maar in de berging heeft twee weken lang water gestaan.”
Noodwoning
Omdat het allemaal langer duurt dan gepland heeft Woonbron een noodwoning beschikbaar gesteld in Wielwijk. Zodat de bewoners van de waterloze flat aan de Toelstraweg daar gebruik kunnen maken van het toilet en kunnen douchen.
Volgens de gebiedscoördinator ligt die woning op loopafstand. Op dit moment maakt een van de bewoners daar gebruik van. “Dan moet ik met volle tassen op de fiets om daar te douchen en water te halen zodat ik mijn toilet door kan trekken”, vertelt een bewoner die onderdak heeft gevonden bij zijn moeder. Zijn onderbuurman vertelt dat er alleen koud water aanwezig is.
Compensatie
Om de gedupeerden tegemoet te komen stelt Woonbron een compensatie beschikbaar van tweehonderd euro. Voor het waterprobleem en de ondergelopen bergingen.
Oplossing
“Het asbest wordt ‘as we speak’ verwijderd en dat kunnen ze vandaag afronden”, vertelt Van Der Duijn Schouten. “Dan heeft onze andere aannemer nog een dag nodig om de leidingen te herstellen. Dus vanaf woensdag aan het einde van de dag hebben de bewoners weer water.”
Bekijk hieronder onze video.