Die zorgen herhaalden de SP, PvdA en Verenigde Senioren Partij (VSP) dinsdagavond in het Stadskantoor, waar zij verkeerswethouder Rik van der Linden om maatregelen vroegen.
Die zegt ‘dat het kennelijk beter kan en kennelijk ook beter moet’, maar wil wel eerst het politierapport in handen hebben. “Omdat het meer informatie kan geven wat er hier nodig is.”
Plateaudrempels
Wel deed Van der Linden een suggestie: het plaatsen van plateaudrempels. Een ‘attentieverhogende maatregel’ volgens de wethouder, bedoeld om de snelheid wat te dempen.
Zoeken naar ‘optimaal ontwerp’
Hij erkent dat de gemeente ‘nog steeds naar een optimaal ontwerp zoekt’ van de in 2023 heringerichte Krispijnseweg. Sindsdien zijn er enkele kleine aanpassingen geweest, zoals het verplaatsen van afvalbakken en een aangebrachte drempel bij de Van Baerlestraat. Onvoldoende, vindt onder meer VSP-raadslid Leo Stolk. Volgens hem wordt de weg door bewoners de ‘Verstappenlaan’ genoemd.
Een lastige, vindt Van der Linden, want volgens de politie is de snelheid niet de oorzaak geweest van het ongeluk. “In het algemeen zeggen we: een weg is veilig ingericht als 85 procent van het verkeer zich netjes aan de snelheid houdt. Dat zien we hier ook.” Wel zijn er volgens hem uitschieters, met name ‘s nachts.
Rustpunt
De wethouder betwist of een tijdelijke maatregel, zoals een vluchtstrook in het midden bij het zebrapad waar het vorige week misging, zin heeft. Stolk vroeg daarom, zodat overstekende mensen een rustpunt hebben. “Het is een heel lang eind voor ze aan de overkant zijn”, hield hij de wethouder voor.
Die wil toch echt het politie-onderzoek afwachten. “Dan zou er bij het college geen belemmering zijn om maatregelen te nemen. We houden de situatie in de gaten en kijken wat er nodig is.”
Tweede dodelijke ongeluk
Sinds de herinrichting zijn er op de Krispijnseweg twee dodelijke ongelukken geweest. In november vorig jaar overleed een motorrijder enkele dagen na een ernstig ongeluk. Voor het ongeluk van afgelopen week is een 37-jarige automobiliste aangehouden.