"Het was hard nodig", zegt regiodirecteur Helga Cuijpers van ProRail. "De fietsenstalling wordt ook niet voor niks drie keer zo groot. We zijn er heel blij mee dat we daar nu mee kunnen starten." Ook de wethouder geeft toe dat het de achterzijde niet kon blijven zoals die nu is: "We zagen allemaal dat het een erg rommilige plek was en dat ook de sociale veiligheid onder druk stond. Dan is het goed om dat volledig aan te pakken."
De gemeente, ProRail en de Provincie vinden het belangrijk dat er goede fietsvoorzieningen zijn. Zowel in de stad als rondom het station. "De stad moet bereikbaar blijven. Het ov is belangrijk en de fiets is vaak een goede manier om naar het station te komen of te gaan." Daarnaast vertelt de wethouder dat de stad aanzienlijk aan het groeien is. "Dat willen we ook, maar om de stad dan bereikbaar te houden moet je zorgen voor goede voorzieningen. Heel veel Dordtenaren werken elders, of mensen van buiten de stad komen naar Dordt. We zien dat de 'first and last mile' zoals dat heet wordt heel vaak door fietsers ingevuld. Maar dat doe je alleen als je dat veilig kan doen en dat je je fiets goed kwijt kunt."
Naast de 2100 plekken voor de fiets is er volgens de regiodirecteur van ProRail nog een voordeel aan de nieuwe stalling. "Hij is demontabel. Dus je kunt hem weer demonteren en ergens anders neerzetten. We willen natuurlijk ook duurzaam zijn, maar doordat je hem dus ook nog eens kunt verplaatsen is dat dubbel op." Dordrecht is straks niet het duurzaamste station. Die staat in Maastricht, "maar dat geeft niet want hoe meer hoe beter."
Als de werkzaamheden in maart 2024 klaar zijn kan de stalling 30 tot 50 jaar mee. Voor meer over de werkzaamheden kijk je hier naar onze reportage: