Dordrecht, Netherlands

Onderzeeër doet Dordrecht en Rotterdam aan op reis naar zuid-Duits museum

De onderzeeër deed dinsdagochtend ook Rotterdam aan Rijnmond
Vroege vogels hebben haar in Rotterdam wellicht gespot, een Duitse onderzeeër op weg naar haar laatste rustplaats. Voor groot transport vertrouwt deze rustplaats, het Duitse museum Technik Speyer, al een tijd op het Dordtse vervoersbedrijf Koninklijke van der Wees. Zo vervoerden zij voor het museum eerder een Boeing 747, een Concorde en een heuse Space Shuttle naar zuid-Duitsland.
Trevyn van Houwelingen | 3 mei 2023 09:58 | Aangepast op 3 mei 2023 09:58
De onderzeeër heeft er al een aardige reis op zitten, ze is in de Duitse marinehaven Kiel op een ponton gezet en via de Waddenzee langs de Nederlandse kust naar de monding van de Maas gevaren. Vanaf daar is ze door de Zuid-Hollandse waterwegen, langs Rotterdam, naar Dordrecht gebracht, waar de boot al een paar dagen op het terrein van van der Wees ligt.
Bij Hoek van Holland werd de Noordzee achtergelaten en voer het schip de Nederlandse rivieren op Jeppe Damen
Koude Oorlog
Het gaat om een onderzeeboot van het type 206, die in Kiel te water werd gelaten tijdens de hoogtijdagen van de Koude Oorlog: 1973. De 206 is een kleiner en wendbaarder model onderzeeër bedoeld voor de ondiepe wateren van de Baltische Zee. Daar moest de boot zeehaven Kaliningrad blokkeren of konvooien en oorlogsschepen tot zinken brengen bij een mogelijke confrontatie met de Sovjet-Unie.

De boten van het type 206 hebben bijna 40 jaar de Duitse marine gediend, langer dan welke andere onderzeeër daarvoor. De U17, de boot die nu in Dordrecht ligt, heeft daarnaast nog een speciale missie uitgevoerd. Samen met de U26 was het de eerste Duitse onderzeeër in Amerikaanse wateren na de Tweede Wereldoorlog. Ook heeft de boot nog een periode gepatrouilleerd in de Middellandse Zee.

Origineel zijn er achttien van dit type onderzeeboot gemaakt voor de West-Duitse marine, die in het begin van de jaren ‘70 te water werden gelaten. De Duitse marine bezit momenteel geen boten meer van dit type, er varen er nog maar twee rond op de wereld. Die zijn in de jaren negentig door de Duitser aan Colombia verkocht, waar ze nog steeds onderdeel uitmaken van de Colombiaanse strijdkrachten.
De U17 vaart voor het Teerlinkpand langs op weg naar de Stadsbrug Zwijndrecht RTV Dordrecht
Museumstuk
Op 11 mei zal de U17 beginnen aan de laatste etappes van haar reis over het water. Dan vaart het transport naar Nijmegen, om via Keulen, Mainz en Mannheim aan te komen bij universiteitsstad Heidelberg. Even verderop wordt de boot, die bijna 500 ton weegt, op een dieplader getakeld en naar het museum gereden. Uiteindelijk zal de onderzeeër daar, op ruim 700 kilometer van de werf waar ze vijftig jaar geleden te water werd gelaten, haar laatste dienst vervullen als inspiratiebron voor techneuten en enthousiaste bezoekers.

Geïnteresseerden die de onderzeeër nog willen zien kunnen nog tot 11 mei naar de boot kijken vanaf de Handelskade, achter de autodealers die daar aan de waterkant zitten. Kijk hieronder ook naar onze reportage die wij maakten met de projectmanager van van der Wees.

Lees meer over:

Onderzeeër|vervoer|van der Wees|

Lees ook

De nieuwe hybride waterbus vaart vanaf vandaag van Dordrecht naar Kinderdijk

Een unieke ontwikkeling in het openbaar vervoer op het water, zo wordt gezegd. De nieuwe waterbus v...