“We hebben nu zes grote varianten”, vertelt Pieter Bijl, operationeel manager bij Aqualiner. “Vier daarvan gaan we gedoseerd in de vaart brengen op lijn 20 richting Rotterdam. En twee daarvan gaan van Dordrecht naar Rotterdam en door naar Kinderdijk.” Daarnaast zijn komen er nog vier kleine varianten. Die schepen zijn volledig elektrisch en varen in de Drechtsteden. “Daarvoor hebben we in Papendrecht een laadinfrastructuur gemaakt. Met drie boten gaan we als het waren een Z varen. Van Hooikade, Dordrecht naar Veerplein Zwijndrecht, Merwekade Dordrecht en door naar Papendrecht. Daar zal die een minuut of zeven laden, en zo kan de waterbus weer door.”
Nu is niet alleen de bediening van de waterbus anders. Kapiteins moeten dan ook opnieuw worden opgeleid om met de waterbus te mogen varen. En het nieuwe schip is volledig van kunststof. Maar ook over de indeling van het nieuwe schip is lang nagedacht. “Stel je voor”, begint Dewi Wesselmans. Zij is coördinator duurzaamheid bij Damen. Zij heeft zich mede bemoeid met de indeling van de boot. “Je bent moeder en je hebt een kindje bij je in de kinderwagen. Dan kun je nu makkelijker de kinderwagen kwijt zonder het looppad te veel te blokkeren.”
Oplader voor fiets en telefoon
In vergelijking met de oude waterbus staat er in de nieuwe in het midden een grote bank. “Zo heb je altijd meer ruimte om te lopen en te bewegen en heb je altijd uitzicht op het water.” Daarnaast kun je ook je elektrische fiets opladen en zijn er een flink aantal stopcontacten in de waterbus te vinden. “Wat we heel erg merkte is dat vooral de jeugd als ze even de kans krijgen snel op hun mobieltje zitten. Dan is een stopcontact bij de hand altijd handig.”
‘Uniek op de markt’
Ook is er vooral gebruik gemaakt van herbruikbare materialen. Zo is een deel van de vloer gemaakt van oude visnetten en kunnen de stoeltjes makkelijk terug naar de fabrikant als er iets aan mankeert. De oude waterbus was na 25 jaar wel aan vervanging toe. Pieter hoopt dat deze dan ook weer 25 jaar mee kan. “We lopen voorop doordat we mee moeten in de nieuwe technieken. Maar dat is natuurlijk een onwijze uitdaging. Het is een hybride waterbus. Dat betekent dat we nog een generator hebben en voor de rest alleen maar elektromotoren met een accupakket aan beide zijden. Dat is uniek op de markt. Zorgt natuurlijk voor ook wel wat uitdagingen. Vooral op het technische vlak. Om dan al te zeggen dat dit 25 jaar mee kan, dat weet ik niet. Ik hoop het wel.”