Europese wetgeving maakt het mogelijk om verbindingen op basis van ‘open toegang’ aan te bieden. Vervoerders kunnen zo voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aanbieden op het spoor. Binnen haar concessie Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem rijdt Qbuzz vanuit Dordrecht treinen op het traject Dordrecht – Geldermalsen (v.v.). Gerrit Spijksma, CEO: “Daarom is de nachtelijke uitbreiding tussen Dordrecht en Utrecht op basis van ‘open toegang’ voor ons een logische volgende stap. Één stap, waarbij onze moedermaatschappij (Ferrovie dello Stato Italiane) haar ruime ervaring op het spoor graag met ons deelt. Zo doet Qbuzz in Nederland belangrijke ervaring op voor de toekomst.”
Op dit moment rijden er niet overal nachttreinen in ons land. Op sommige trajecten kun je alleen in het weekend in de nachtelijke uren gebruik maken van het spoor. In het verleden zijn verschillende trajecten afgeschaft, omdat ze niet winstgevend waren. “Voor de nachtelijke reiziger is Qbuzz de ontbrekende schakel in het netwerk van nachttreinen. Stations Woerden, Gouda en Rotterdam Alexander worden aangesloten op het Randstedelijk nachtnet. Ook maakt het de reistijd tussen Rotterdam en Utrecht een uur korter dan het huidige alternatief via Leiden en Amsterdam”, legt Spijksma uit. “Uiteraard laten we waar mogelijk de nachttreinen van Qbuzz in Rotterdam en Utrecht aansluiten op bestaande nachttreinen van andere vervoerders. Daardoor ontstaan verbindingen met andere delen van het land. Zo laten we zien dat ‘open toegang’ de reiziger letterlijk ‘onbegrensde’ mogelijkheden op het spoor biedt.”
Volgende stappen
“Met de aanvraag bij de ACM is het proces richting nieuwe nachtlijnen gestart. We verwachten over ongeveer 3 maanden reactie van de ACM. De volgende stap is daarna aan ProRail voor een evaluatie van de capaciteitsverdeling. Dit proces (ACM en ProRail toetsing) zal in totaal maximaal 18 maanden duren. Ondertussen gaan we verder met de noodzakelijke voorbereidingen van het nachttraject Dordrecht – Utrecht Centraal.”