Dordrecht, Netherlands

Qbuzz wil meer nachttreinen inzetten tussen Dordrecht en Utrecht

Openbaar vervoerder Qbuzz heeft een aanvraag ingediend bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om vanaf 21 december 2024 treinen te rijden op het traject Dordrecht – Utrecht Centraal in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag. Deze treinen stoppen dan in beide richtingen op de stations Dordrecht, Rotterdam Centraal, Rotterdam Alexander, Gouda, Woerden en Utrecht Centraal.
Marjolein Vos | 9 maart 2023 12:00 | Aangepast op 9 maart 2023 10:57
Europese wetgeving maakt het mogelijk om verbindingen op basis van ‘open toegang’ aan te bieden. Vervoerders kunnen zo voor eigen risico en zonder overheidsconcessie vervoerdiensten aanbieden op het spoor. Binnen haar concessie Drechtsteden-Molenlanden-Gorinchem rijdt Qbuzz vanuit Dordrecht treinen op het traject Dordrecht – Geldermalsen (v.v.). Gerrit Spijksma, CEO: “Daarom is de nachtelijke uitbreiding tussen Dordrecht en Utrecht op basis van ‘open toegang’ voor ons een logische volgende stap. Één stap, waarbij onze moedermaatschappij (Ferrovie dello Stato Italiane) haar ruime ervaring op het spoor graag met ons deelt. Zo doet Qbuzz in Nederland belangrijke ervaring op voor de toekomst.”

Op dit moment rijden er niet overal nachttreinen in ons land. Op sommige trajecten kun je alleen in het weekend in de nachtelijke uren gebruik maken van het spoor. In het verleden zijn verschillende trajecten afgeschaft, omdat ze niet winstgevend waren. “Voor de nachtelijke reiziger is Qbuzz de ontbrekende schakel in het netwerk van nachttreinen. Stations Woerden, Gouda en Rotterdam Alexander worden aangesloten op het Randstedelijk nachtnet. Ook maakt het de reistijd tussen Rotterdam en Utrecht een uur korter dan het huidige alternatief via Leiden en Amsterdam”, legt Spijksma uit. “Uiteraard laten we waar mogelijk de nachttreinen van Qbuzz in Rotterdam en Utrecht aansluiten op bestaande nachttreinen van andere vervoerders. Daardoor ontstaan verbindingen met andere delen van het land. Zo laten we zien dat ‘open toegang’ de reiziger letterlijk ‘onbegrensde’ mogelijkheden op het spoor biedt.”

Volgende stappen
“Met de aanvraag bij de ACM is het proces richting nieuwe nachtlijnen gestart. We verwachten over ongeveer 3 maanden reactie van de ACM. De volgende stap is daarna aan ProRail voor een evaluatie van de capaciteitsverdeling. Dit proces (ACM en ProRail toetsing) zal in totaal maximaal 18 maanden duren. Ondertussen gaan we verder met de noodzakelijke voorbereidingen van het nachttraject Dordrecht – Utrecht Centraal.”

Lees meer over:

Station Dordrecht|Qbuzz|Treinen|

Meest gelezen

Brand in Dordtse flat; bewoner voorkomt dat vlammen uitslaan

Joram Niese | Redactie Streek 56 | 4 nov 2024 16:11

Lees ook

Rijdt de stadsbus straks nog bij failliet busbouwer Ebusco?

Een juridisch gevecht tussen busbouwer Ebusco en vervoerder Qbuzz kan zomaar grote gevolgen hebben v...

Vanaf december elke tien minuten een sprinter vanaf Station Dordrecht

De NS laat vanaf december elke tien minuten een trein vertrekken vanaf Station Dordrecht richting De...

Het oudste station van de regio is station Dordrecht en is meer dan 150 jaar oud

De regio Rijnmond heeft een rijke geschiedenis: van oude gebouwen tot oude bedrijven en van oude sch...

Geen treinverkeer tussen Dordrecht en Roosendaal

Als u met de trein richting Roosendaal reist, houd dan rekening met een langere reistijd. Van 16 tot...

Landelijke OV-staking raakt ook Drechtsteden: 'Vervelend, maar wel terecht'

In heel Nederland heeft tussen 4.00 en 8.00 uur een groot deel van het openbaar vervoer platgelegen ...

Hoe één verzakte spant een heel perron platlegt: ‘Een monument wordt in ere hersteld’

Een nieuwe fundering is nodig om een historische overkapping op Station Dordrecht ook voor de toekom...