Wethouder Peter Heijkoop ziet dat bij alle bedrijven vacatures lastig in te vullen zijn. “Dat merken we ook bij onze eigen vervoersdienst. Dat betekent heel praktisch dat mensen vaak langer moeten wachten en dat vinden wij heel onwenselijk.”
Verder meldt Heijkoop dat ze doen wat ze kunnen: “Voor een groot deel ligt het ook buiten ons, de arbeidsmarkt is rampzalig en de CAO zou echt een tikje beter mogen zodat meer mensen zich geroepen voelen tot het mooie vak als chauffeur.”
Opleiding
De gemeente leidt al wel mensen op vanuit de bijstand om op een Wijkhopper te gaan werken, vanuit daar kunnen zij doorgroeien naar chauffeur van een Drechthopper of eventueel wel buschauffeur. “Maar we zien wel in dat het probleem zó groot is en het ziekteverzuim zó hoog ligt dat we het nu even niet kunnen opvangen.”
Naast de negatieve reacties zijn er ook mensen positief over de services. Zo kan Gre Walraven, die rustig staat de wachten bij de halte van de Drechthopper, altijd naar de stad om koffie te drinken met haar vriendin. “Ik vind het ideaal, ik bel een dag van tevoren en dan komen zij mij netjes ophalen, dit geldt ook voor de terugreis. Ik geef van tevoren aan wanneer ik terug wil, dan staan ze netjes binnen de afgesproken tijd weer op mij te wachten. Het enige vervelende is dat er een halfuur speling is waardoor je soms iets langer staat te wachten. Dat is momenteel niet erg maar ‘s winters wel heel vervelend. Al is ook wel weer begrijpelijk.”
Nieuw plan
Er wordt gewerkt aan een nieuw plan, waarin staat hoe mensen sneller van A naar B kunnen worden gebracht. Ook moeten de sociale taxi's meer mensen tegelijk oppikken met een tussenstop. “Dat zit nu wel in de projectfase en het is bijna uitgerold. Maar dat zal echt wel wat verlichting geven”, benadrukt Heijkoop.