Het plaatsen van de nieuwe damwand duurt nog tot en met volgende week vrijdag. Daarna volgt een reeks aanvullende werkzaamheden, waarbij men onder meer ankers aanbrengt om het geheel te verstevigen.
Het gaat om het middenstuk van de Jan Smitkade. De te vervangen wand heeft een lengte van ongeveer zestig meter. De kade is eigenlijk veel langer. Er zijn voor het herstel zo'n vijftig damwandplanken nodig, om de circa 1,20 meter wordt er eentje geplaatst.
Slimme aanpak
Het is niet simpelweg een kwestie van de planken neerzetten, vertelt projectleider Edwin Boonstoppel. "Om te voorkomen dat de planken helemaal doorbuigen naar het water boren we ankers in de grond achter de damwand. Die ankers zetten we niet vast aan de wand zelf, maar aan een grote metalen balk erachter."
Om de kade daarbij te ontzien worden de werkzaamheden vanaf een werkeiland op rivier de Noord uitgevoerd. Daarop staat een zware kraan. "Daarmee beperken we ook de overlast voor omwonenden. Als je met zwaar materieel steeds heen en weer rijdt, zorgt dat voor trillingen in de omgeving en dat willen we niet."
Tijdelijk verplaatst
Normaal gesproken is de Jan Smitkade de opstapplek voor de Waterbus, maar vanwege de werkzaamheden is deze begin juni verplaatst richting de brug aan de Noord.
Ook zijn er een aantal parkeerplekken weggehaald bij de kade. Boonstoppel realiseert zich dat dat voor kort ongemak zorgt, maar stelt omwonenden gerust. "Dit hebben we gedaan om voldoende werkruimte te creëren. Als we klaar zijn wordt alles gewoon teruggeplaatst naar de oorspronkelijke plek."
De werkzaamheden aan de kade duren naar verwachting tot eind september. Omwonenden kunnen via een bouwapp van de gemeente de vorderingen volgen.