De beoogde huisvesting voor statushouders
Streekomroep 56Een ruime meerderheid van de gemeenteraad van Papendrecht wil een besluit over de huisvesting van statushouders overlaten aan het nieuwe college. Het huidig gemeentebestuur stelt voor om mensen met een verblijfsvergunning tijdelijk te huisvesten in de voormalige asielopvang aan de Seringenstraat. Volgens de raad is het politiek zuiver om daarmee te wachten tot het nieuwe bestuur is aangetreden.
De raad was maandagavond bijeen tijdens een zogeheten beeldvormende vergadering: op tafel lag het voorstel om het voormalige asielpand beschikbaar te stellen voor statushouders. Tot eind maart woonden daar nog vijftig minderjarige asielzoekers, maar die zijn inmiddels verhuisd naar een pand in het centrum van het dorp.
Gemeenten zijn verplicht om voor huisvesting voor mensen met een verblijfsvergunning te zorgen, maar Papendrecht loopt hierin al langere tijd achter. Met deze tijdelijke woonlocatie wil de gemeente een inhaalslag maken. Wethouder Jan Dirk van der Borg wees daar maandagavond op: "De tijd dringt".
LEES OOK: Voormalig vluchtelingenpand straks woonruimte statushouders: ‘Er is nog geen besluit’
De provincie verwacht uiterlijk 1 juli een huisvestingsplan en het pand aan de Seringenstraat is volgens de wethouder beschikbaar tot september 2027. Volgens Van der Borg wordt bij uitstel kostbare tijd verloren. Het nieuwe college treedt op 2 juli aan, dus ziet een meerderheid geen probleem in enkele weken uitstel totdat de partijen PVV, VVD en OP het voor het zeggen hebben.
Namens de toekomstige coalitie verklaarde Nikita de Ruiter (PVV) dat de partijen die het nieuwe gemeentebestuur vormen hun verantwoordelijkheid zullen nemen, ongeacht welke keuze het huidige college maakt. Haar fractiegenoten lieten in de raad weten moeite te hebben met het huidige plan, maar benadrukten dat de wettelijke taakstelling voor gemeenten een gegeven is.
Het college beslist dinsdag of het zelf een besluit neemt of het dossier toch overlaat aan het nieuwe college.