De regeling loopt al drie jaar in de regio Rotterdam en sinds kort ook in de Drechtsteden. In mei en juni is de verkeersintensiteit gemeten en zijn automobilisten die regelmatig over de A15 rijden opgeroepen buiten de spits om te rijden of een alternatieve route te kiezen.. Meer dan 6500 mensen zeiden mee te gaan doen.
Eind vorige maand spraken 25 onderneningen uit de Drechtsteden af om zich ook in te zetten de filedruk te verkleinen. Het aantal werknemers dat in de spits de weg op gaat, zou eind 2017 met 10 procent moeten zijn gedaald.
Na december wordt de spitsbonus vervangen door een
website met informatie over alternatieven. Gedacht wordt aan onder andere het leasen van een elektrische fiets en het gebruik van thuiswerkapps.