gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Blokkade bij Chemours ten einde, actievoerders opgepakt: 'Wij komen terug'

c3945f3c7cad82a7e7b43e0ccd5c7cb5

De blokkade van Extinction Rebellion bij Chemours in Dordrecht zit erop. Actievoerders waren sinds 7 uur 's ochtends bij het chemiebedrijf te vinden, waar ze drie in- en uitgangen voor vrachtwagens blokkeerden.

Corrado Francke |  | Aangepast op
De actiegroep eist onder andere dat het bedrijf moet stoppen met de uitstoot van PFAS en wil een uitgebreid gezondheidsonderzoek onder omwonenden naar de impact van de uitstoot van het bedrijf.

Draagbare douchetent
Het is de eerste keer dat Chemours doelwit is van de actiegroep. Volgens de politie waren de actievoerders over de hekken van het fabrieksterrein geklommen. Dat de actievoerders lange tijd wilden blijven, is zelfs aan een draagbare douchetent te zien.

De niet aangekondigde demonstratie was door waarnemend burgemeester Peter van der Velden toegestaan tot 15.00 uur, maar dan wel op het parkeerterrein aan de overkant van de straat. "Een belangrijke voorwaarde was dat er een vrije toegang tot het bedrijf moest zijn. Belemmering van de toegang zou tot ongewenste milieu-effecten kunnen leiden", laat een woordvoerder van de gemeente Dordrecht weten.

Actievoerders kregen meerdere waarschuwingen van de politie, zo is te zien via een livestream op Instagram. "U kunt nu weggaan. Als u nu niet weggaat, zult u worden aangehouden", zegt een politie-officier, die zijn boodschap vervolgens in het Engels herhaalt.

'Chemours is nog niet klaar met ons'
Na verloop van tijd wordt de livestreamende actievoerder in een arrestantenbus gezet. "Wij komen terug, Chemours is nog niet klaar met ons. Ze zijn pas klaar met ons als ze stoppen met het lozen van PFAS", zegt ze strijdbaar. Hoeveel arrestaties er precies zijn verricht, is volgens een politiewoordvoerder nog niet bekend.

De Dordtse burgemeester heeft begrip voor de zorgen van de actievoerders, maar wijst ook op het gevaar als een chemische fabriek wordt geblokkeerd. "Als gemeente stellen wij de gezondheid van onze inwoners voorop. Daarom zetten wij bij de problemen rond PFAS in op drie punten: een internationaal verbod op het gebruik van deze stoffen, tot die tijd het terugdringen van de uitstoot (nul uit de pijp), en het aanpakken van de gevolgen van de uitstoot, zoals het schoonmaken van de omgeving."

Lees ook

Zwijndrecht Samen vooruit_1-2

Sluiten azc en rem op sociale huur: de Zwijndrechtse plannen voor de komende jaren

1250 woningen erbij, minder (jeugd)overlast, meer sportende inwoners en een einde aan de asielopvang in het ARA-hotel. De wensenlijst in het nieuwe Zwijndrechtse raadsprogramma ‘Samen vooruit’, dat dinsdag werd ondertekend, is flink. Daarin zijn dit de belangrijkste en meest concrete plannen.

jeugdlintjealb

Hardinxveld-Giessendam roept jeugdlintje in het leven

De gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam heeft een motie om een jeugdlintje in te stellen, unaniem aangenomen. Het lintje is bedoeld voor kinderen en jongeren in de gemeente die zich op een bijzondere manier inzetten voor de samenleving en zou in november 2027 voor het eerst uitgereikt moeten worden.

studiodewitt

Een nieuwe Studio De Witt: presentator Ronald Roël te gast

Hoofdgast in Studio De Witt is zaterdag Ronald Roël. De radiomaker, die jarenlang de Zwijndrechtse politiek op de voet volgde, zet een punt achter zijn lokale radiocarrière. Als interviewer en presentator van ATOS Radio groeide hij uit tot een bekend gezicht van de lokale omroep.

OPMA Vita Kovalenko

Op Pad Met Ad: over vrijheid versus onderdrukking in Oekraïne

De oorlog in Oekraïne die Europa vier jaar geleden overviel, is het onderwerp van een nieuwe aflevering van Op Pad Met Ad. Schrijfster Vita Kovalenko neemt presentator Ad van den Herik mee door de geschiedenis en de toekomst van het land. Ze laat zien dat de strijd om vrijheid en eigenheid iets is dat al vele honderden jaren door haar thuisland wordt gestreden.

noordparkvernieling

Na vernielingen in park volgen surveillancerondes van handhaving en politie

De gemeente Zwijndrecht wil surveillancerondes gaan laten uitvoeren in beeldenpark Drechtoevers in het Noordpark. Dit nadat vorige week een van de bankjes in het park in brand werd gestoken. Ook verdween toen onderhoudsmateriaal uit een opslag in hetzelfde park.

IMG_7909

Oplichters maken honderden slachtoffers: politie de straat op om inwoners wakker schudden

Of het nu gaat om nepbankmedewerkers, WhatsAppfraude of vermeende agenten: online oplichting zorgt voor honderden slachtoffers. Om inwoners bewust te maken van de gevaren, is daarom is een landelijke actiedag in het leven geroepen. Ook in onze streek gingen onder meer agenten en jongerenwerkers de straat op.