Dordrecht, Netherlands

Dodelijk ongeluk bij onbewaakte spoorwegovergang: risico's waren bekend

De bewuste overweg waar het ongeluk gebeurde Google Streetview
De veiligheidsrisico's bij de onbewaakte spoorwegovergang in het Brabantse Hooge Zwaluwe waren bekend. Maar het bleef onduidelijk wie waarvoor verantwoordelijk was. Dat blijkt uit onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Bij de overgang kwam vorig jaar treinmachinist Lars uit Zwijndrecht om het leven.
Rijnmond | 3 december 2025 16:34 | Aangepast op 3 december 2025 16:34
Op 28 augustus 2024 botste een goederentrein op de overweg Zanddijk in Hooge Zwaluwe op een overstekende vrachtwagen. De machinist, de 25-jarige Lars, kwam om het leven. Een van zijn collega’s raakte gewond.

De OVV startte in oktober een onderzoek naar hoe het ongeval kon gebeuren. Hieruit blijkt dat verschillende partijen verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van de overweg, maar dat onduidelijk is wie precies waarvoor verantwoordelijk is, schrijft Omroep Brabant.

Hoewel de betrokken partijen min of meer wisten dat de situatie op het traject Lage Zwaluwe - Oosterhout Weststad niet ideaal was, werd er niks aan gedaan. Dat kwam vooral door ecologische en financiële afwegingen. Daarnaast was er weinig overleg tussen de gemeenten Oosterhout, Drimmelen en ProRail.

Vrachtwagenchauffeur verwachtte geen trein
Bij de aanrijding in augustus reed een vrachtwagenchauffeur de overweg op terwijl de goederentrein op langzame snelheid dichterbij kwam. Machinist Lars gaf drie keer een waarschuwingssignaal, maar de chauffeur zag de trein pas toen hij al op het spoor stond.

Volgens het onderzoek verwachtte de vrachtwagenchauffeur, net als andere weggebruikers, geen trein omdat er op dit traject niet vaak een trein rijdt.


Door begroeiing kreeg hij daarnaast de indruk dat het spoor niet in gebruik was. De chauffeur had niet de volle focus op een eventueel naderende trein, omdat hij zijn aandacht ook moest richten op de versmalling van de overweg en mogelijke tegenliggers.

Meer risico door plek op de trein
Lars bestuurde de trein radiografisch. Daardoor hoefde hij de trein niet vanuit de cabine te bedienen en kon dat op afstand. Op het moment van de aanrijding stond hij voor op de locomotief. Door onduidelijke instructies van de spoorwegonderneming DB Cargo dachten machinisten dat dit mocht. Ze hadden op deze manier wel beter zicht op de weg, maar liepen veel meer risico.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail duidelijke keuzes moeten maken om de veiligheid voor machinisten en weggebruikers te verbeteren.

Overweg opheffen
Is het te duur om een onbeveiligde overweg om te bouwen tot een beveiligde overweg? Dan moet ProRail kijken naar andere manieren van beveiliging. Als dat niet haalbaar is, moet ProRail overwegen om de overweg op te heffen of het hele traject te sluiten.

ProRail en DB Cargo namen zelf na het ongeluk enkele maatregelen. De zichtlijnen zijn ondertussen verbeterd. Machinisten mogen van DB Cargo Nederland niet meer radiografisch rijden op hoofdspoorwegen met een maximale snelheid van dertig kilometer per uur.

Dit verhaal verscheen ook bij onze mediapartner Rijnmond

Lees meer over:

Spoorwegovergang|Trein|

Meest gelezen

Tunnel deels dicht en lange file na botsing meerdere auto's en vrachtwagen

Rijnmond | Redactie Streek 56 | 28 nov 2025 11:39

Lees ook

Passagiers reanimeren man in trein

In de trein van Dordrecht naar Arnhem is dinsdagochtend een man onwel geworden. Medepassagiers grepe...

Een locomotief besturen en kijken achter de schermen: dit is er te doen tijdens de Raildagen

Vervoersbedrijf Qbuzz opent komende zaterdag de deuren voor bezoekers die de wereld van de spoorsect...

Deze overweg is binnenkort dicht vanwege werkzaamheden

De spoorwegovergang bij de Dordtse Zuidendijk is binnenkort een aantal dagen niet te gebruiken. Van ...

'Meer Dordtse Sprinters in 2026', NS voorstel voor nieuwe dienstregeling

De NS zetten in 2026 een aantal nieuwe stappen in de uitbreiding van de dienstregeling en daar gaat ...

Geen treinen tussen Dordrecht en Roosendaal vanwege grootschalige werkzaamheden

Treinreizigers die gebruik maken van het spoor tussen Dordrecht en Roosendaal zullen van 16 tot en m...

Schok is groot bij bedrijf waarvan 25-jarige machinist omkwam

Het overlijden van de 25-jarige machinist uit Zwijndrecht is een grote schok voor het vervoerdersbed...