Dordrecht, Netherlands

Dordrecht wilde honderden deelauto's in de stad, maar loopt mijlenver achter

Deelvervoerder MyWheels voelt zich tegengewerkt in Dordrecht fotomontage: Streekomroep
Het aantal deelauto's in Dordrecht loopt ver achter bij de wens van de gemeente en aanbieders. In een convenant streefden zij naar 200 deelauto's dit jaar, maar in werkelijkheid staan er slechts 32. "Op dit moment lopen we tegen een muur aan", beweert deelvervoerder MyWheels.
Corrado Francke | Redactie Streek 56 | 24 oktober 2025 10:12 | Aangepast op 24 oktober 2025 10:12
Lachende gezichten in 2023, toen MyWheels, concurrent Greenwheels en de gemeente voor een ambitieus plan tekenden: 200 deelauto’s in 2025 en 400 in 2030. Maar sinds die tijd is er nauwelijks uitbreiding geweest. "Laat ik voorop stellen dat het onze ambitie is om te groeien in de stad, maar daar hebben we de gemeente wel bij nodig", zegt citymanager Bas van der Kolk van MyWheels, dat elf auto's in Dordrecht heeft staan.

Vergunningsstop
Daar zit volgens hem het probleem. "De wethouder heeft aangegeven dat er geïnvesteerd gaat worden in parkeerruimte en vergunningsruimte, maar op dit moment is er een vergunningsstop", geeft hij aan. Op plekken waar betaald parkeren geldt, zoals in de binnenstad, hebben deelvervoerders een vergunning nodig om er auto's neer te zetten.

Dat terwijl MyWheels beweert dat de meeste vraag naar deelauto's juist in de binnenstad komt. "Daar zit de meeste potentie. We willen in andere gebieden ook uitbreiden, maar wel tegen de juiste voorwaarden."

Dure vergunningen
Want volgens Van der Kolk zijn er nog meer hindernissen: de vergunningen zijn aan de dure kant. "We betalen 28 euro per maand, bovengemiddeld veel." Dat terwijl MyWheels naar eigen zeggen 7,50 euro per maand kwijt is voor een vergunning in een stad als Eindhoven. "Ook is het niet mogelijk een vaste parkeerplek toe te wijzen aan een deelauto in de binnenstad, dus dat maakt het voor ons een stuk minder aantrekkelijk."

Van der Kolk denkt dat het doel van 200 auto’s voorlopig onhaalbaar is. “Maar de markt groeit snel. In 2030 is dat aantal realistischer.”
Lachende gezichten in 2023, maar van het streven kwam vooralsnog weinig terecht Corrado Francke
De concurrentie zit ook niet stil. Niet alleen zijn er 230 knaloranje deelfietsen in de Drechtsteden te vinden, ook het particulier autodelen is in opkomst. En zo'n deelauto is best prijzig, dus zijn ze echt wel zo populair genoeg? "Het is niet dat onze vloot niet gegroeid is, wij zijn alleen in Dordrecht niet gegroeid. Er zit zeker potentie in, maar dat wordt nu niet benut", countert Van der Kolk.

Greenwheels positiever
Greenwheels, met meer dan 20 deelauto's in Dordrecht de grootste aanbieder van de stad, zegt zich niet te herkennen in het beeld dat de concurrent schetst. "Wij hebben een goed contact met de gemeente en zijn dus de laatste twee jaar uitgebreid met deelauto's. Dat lukt niet zonder vergunning", schetst Anja Beverwijk van Greenwheels de Dordtse situatie. "Er is in 2023 met de kennis van toen een ambitieuze inschatting gemaakt. Dat de deelmobiliteitsmarkt er inmiddels anders uitziet dan in 2023 is zeker waar."

Daarmee verwijst Beverwijk naar de gemeente, die deelmobiliteit in een reactie 'een zaak van lange adem' noemt. "De afgelopen periode is de deelvervoermarkt erg veranderd", laat vervoerswethouder Rik van der Linden schriftelijk weten. "De meeste aanbieders van deelmobiliteit focussen zich nu op een duurzaam houdbare businesscase. Dit heeft ook effect op onze ambitie voor het aantal deelauto's in de gemeente."

Groei buiten het centrum
Na de centrumwijken zet Greenwheels komend jaar in op groei in andere delen van Dordrecht. "Inmiddels ligt een verzoek voor uitbreiding met bij de gemeente, verspreid over de hele stad", legt Beverwijk uit. "Dan doen we aan de hand van bewonersverzoeken, bijvoorbeeld uit Oud-Krispijn." Deze ontwikkeling past volgens het deelautobedrijf bij het aantal gebruikers en de groei die zij zien in Dordrecht.

Tussen 2023 en nu zou dat aantal gegroeid zijn met bijna een kwart. De groei blijft dus achter bij het gebruik, want twee jaar geleden was er al sprake van 'ongeveer dertig' deelauto's. De gemeente zegt verder 'in voortdurend overleg' te blijven over de mogelijke uitbreiding van het aantal auto's in Dordrecht.

Lees ook

Initiatiefnemer estafetteprotest tegen azc stopt na geweld extreemrechts

Het werden er uiteindelijk geen tien, maar negen estafetteprotesten die Richard van der Elst organis...

Kuijt trots na comeback tegen Helmond Sport: ‘Op karakter geknokt en twee prachtige goals’

Na een moeizame eerste helft boog FC Dordrecht vrijdagavond een achterstand om in een 2-1 overwinnin...

FC Dordrecht knokt zich langs Helmond Sport na achterstand: 2-1 winst in ‘zes punten wedstrijd’

Een zogenoemde zes punten wedstrijd voor FC Dordrecht op de vrijdagavond. De Schapekoppen, achtste i...

Deze gemeente opent een tentoonstelling over vrouwenmoord: ‘Femicide overkomt veel vrouwen‘

De gemeente Papendrecht presenteert vrijdag de expositie ‘Femicide – de stilte doorbroken’ in het g...

Steekpartij bij schoolmusical: vader verdacht van dubbele poging doodslag

De steekpartij tijdens een schoolmusical in Alblasserdam, vlak voor de zomervakantie, had te maken m...

Op Pad Met Ad: in gesprek met oliebollenbakker Monique van Griensven

In de nieuwste aflevering van Op Pad Met Ad gaat presentator Ad van den Herik in gesprek met oliebol...