Dordrecht, Netherlands

Gaat dit beeldmerk Dordrecht écht op de kaart zetten? 'Het lijkt op Google'

Dordrecht heeft een nieuw beeldmerk én een nieuwe slogan. De leus 'Het begint in Dordrecht’ moet de stad de komende jaren steviger op de kaart zetten. Maar wat vinden de Dordtenaren er eigenlijk zelf van? Wij gingen de straat op met het gloednieuwe logo in de hand en kregen er een mix van herkenning, trots, twijfel én eerlijkheid voor terug.
Tristan Kans | Redactie Streekomroep | 10 december 2025 08:00 | Aangepast op 9 december 2025 18:04
De eerste voorbijganger hoeft er niet lang over na te denken. Bij het zien van het beeldmerk zegt zij direct: “Dordrecht.” Of ze door het logo verliefd wordt op de stad? “O, dat ben ik al.” Wat er volgens haar ‘begonnen is in Dordrecht’, de vraag die gelinkt isaan de slogan? “De Staten-Generaal”, zegt ze.

‘Liefde op het eerste gezicht? Vooruit dan maar’
Een tweede Dordtenaar ziet er meteen “de D van Dordrecht” in, al moet de liefde nog groeien. “Ik heb het nog maar net gezien. Liefde op het eerste gezicht moet het dan zijn, vooruit dan maar.”

Een daggast uit het centrum reageert ronduit eerlijk wanneer de D haar wordt voorgehouden. Eerst ziet ze er 'iets kunstzinnigs' in, maar verliefd worden op Dordrecht door het logo? “Nee, ik vind het lelijk en oubollig. Een beetje een roestig kleurtje, laten we het daarop houden.”

Een andere inwoner herkent meteen dat het om de stad gaat: “Dordrecht”, zegt hij trots. 'Het begint in Dordrecht” roept bij hem gemengde herinneringen op. “Ja, niks als naarheid en plezier. Een mixje.” En verliefd? “Dat ben ik al. Een rasechte Dordtenaar. Je leeft voor de stad, makkelijk zat.”

'Het lijkt op Google'
Onder jongeren roept het beeldmerk een ander associatie op. "Het lijkt op Google", klinkt het meermaals. Ze vinden het kunstzinnig, maar niet per se Dordts. Liefde voor de stad door het logo? “Nee. Ik zou hem wel aanpassen”, zegt een van hen. Meer lichtere kleuren en minder donkere, vinden ze. “Zulke kleuren, dat representeert Dordrecht niet echt.”

Volgens Dordrecht Marketing is de nieuwe huisstijl gebouwd op drie kernwaarden: initiatiefrijk, eigenzinnig en veerkrachtig. Burgemeester Nanning Mol presenteerde het merk als eerste ‘ambassadeur’. Het moet de komende jaren zichtbaar worden in campagnes, evenementen en stadscommunicatie.

Lees meer over:

Dordrecht|Beeldmerk|Inwoners|

Lees ook

Gemeente Dordrecht wil verhuurvergunning verplichten om leegstand aan te pakken

De gemeente wil particuliere verhuurders aanpakken die zich niet aan de regels houden. Een verplicht...

Voedselbank Dordrecht viert éénjarig bestaan met muurschildering en extra hulpverlening

De Dordtse voedselbank aan de Edisonstraat vierde woensdag haar éénjarig bestaan. Ter gelegenheid da...

Anouk (21) maakt met buurtbewoners metersgrote muurschildering in eigen wijk

De 21-jarige kunstenaar Anouk Brand heeft met buurtbewoners een kale, saaie muur aan de Pijnenburg i...

CrownPoint mogelijk langer open: Dordrecht wacht op flexwoningen voor Oekraïners

Oekraïense vluchtelingen in Dordrecht lijken nog langer dan verwacht te gaan verblijven in de opvang...

Vreugde én verdriet: wat 50 jaar onafhankelijkheid betekent voor Dordtse Surinamers

Het is vandaag precies vijftig jaar geleden dat Suriname onafhankelijk werd van Nederland. Voor vee...

Megaklus van 20 miljoen euro in Crabbehof: 238 huurwoningen worden verduurzaamd

Ruim 230 sociale huurwoningen in de Dordtse wijk Crabbehof ondergaan een ingrijpende metamorfose. He...