Het merk, met bijpassende slogan, beelden en campagnes, wordt op 8 december gelanceerd in schouwburg Kunstmin. Dan wordt het stadsmerk onthuld, maar Danny den Braber van Dordrecht Marketing benadrukt wel dat dit maar het begin is. “Na de presentatie gaan we met z’n allen kijken hoe we dit vooruit kunnen brengen. Waar vinden wij met alle verschillende branches dat de stad voor staat?”
Vele steden gingen Dordrecht al voor in het ontwikkelen van een stadsmerk. Zo heeft Rotterdam de slogan ‘Make it happen’, en in Antwerpen is de kenmerkende grote ‘A’ verspreid over de binnenstad. “Het is een manier om de bekendheid van de stad te vergroten en om herkenning te creëren bij al die groepen die we graag aan de stad willen binden”, legt Den Braber uit. “Maar het was ook duidelijk dat er in de stad veel vraag naar is.”
Zo zou dit stadsmerk binnenkort kunnen verschijnen op borden, bij evenementen, of met name in de toeristische sector. “Maar ook het Albert Schweitzer ziekenhuis en het DaVinci College, grote partijen in de stad, denken met ons mee. Het gaat ook om wat je wilt dat mensen denken als ze de naam van je stad horen.”
En, het gaat om wat de inwoners zelfs herkennen uit hun stadsbeeld, legt Den Braber uit: “Wij hopen natuurlijk vooral dat de Dordtenaar het gaat omarmen en er trots op wordt.”