De afsluiting is nodig vanwege
een grote en broodnodige renovatie. Het beweegbare deel van de brug is aan vervanging toe. Ook worden de bijbehorende systemen voor de bediening, besturing en bewaking van de brug vervangen.
Omreizen en pont
De gevolgen zijn groot, want automobilisten tussen Dordrecht en Papendrecht moeten die maanden omreizen via de A16 en de A15. Voor fietsers en voetgangers wordt een pont ingezet.
Voor de partijen Gewoon Dordt, CDA, Denk en GroenLinks was het nieuws reden om politieke vragen te stellen aan verkeerswethouder Rik van der Linden. De vragenstellers hamerden dinsdag in het vragenhalfuur op goede communicatie en vroegen naar de mening van het stadsbestuur over de afsluiting.
‘Niet iedereen kan thuiswerken’
“Dit geeft een hoop problemen voor Dordtenaren die bijvoorbeeld in Sliedrecht, Hardinxveld of nog verder werken”, stipt Gewoon Dordt-fractievoorzitter Irene Koene aan. “Andersom zijn er veel bedrijven in Dordrecht met werknemers die afhankelijk zijn van deze verbinding om in Dordrecht te komen. De oplossing waarover in de media gesproken werd, is niet voor iedere beroepsgroep haalbare kaart. Niet iedereen kan thuiswerken of op andere tijden werken.”
Het stadsbestuur kon echter nog niet zeggen of zij de alternatieven voldoende vindt. “Dat kan ik nog niet helemaal overzien, want het pakket wordt nog ontwikkeld”, aldus Van der Linden.
Eén of meerdere pontjes?
Zo is het bijvoorbeeld nog niet duidelijk hoeveel korting reizigers krijgen in bussen, treinen en de Waterbus. Ook staat nog niet vast of er parallel aan de Papendrechtsebrug één of meerdere pontjes komen en of er bij de Baanhoekbrug een pont wordt ingezet.