Tijdens de stremming werden de lagers van de omloopwielen vervangen, een cruciaal onderdeel van het hefmechanisme van de brug. Zestien wielen in totaal kregen nieuwe lagers. Het contragewicht werd losgemaakt om de vervangingen mogelijk te maken, waardoor de brug gedurende deze periode niet geopend kon worden.
¨De werkzaamheden vielen gelukkig zodanig mee volgens de uitvoerders dat de brug zaterdag al weer in gebruik is genomen.¨, vertelt een woordvoerder van ProRail.
Stremming scheepvaart en omleiding
De werkzaamheden betekenden dat schepen die niet onder de brug door konden, zoals zeilschepen en grote containerschepen, om moesten varen via de Nieuwe Merwede en de Dordtse Kil. Dit gebeurde in overleg met Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf. De tijdelijke stremming van de hoge scheepvaart was noodzakelijk om de brug veilig en efficiënt te renoveren.
Het renovatieproces omvatte precisiewerk, waarbij de oude lagers en assen zorgvuldig werden verwijderd en de nieuwe onderdelen met uiterste precisie werden geplaatst. Na het verwarmen van de wielen werden de nieuwe lagers en assen geplaatst, waarbij de assen vergroot werden door middel van kotteren en honen.
Verkeersstromen ongestoord
Hoewel de brug voor scheepvaart tijdelijk niet bediend kon worden, bleef het treinverkeer gewoon doorgaan. Dit zorgde ervoor dat de impact op het dagelijks gebruik van de brug voor het treinverkeer minimaal bleef, terwijl de noodzakelijke renovaties werden uitgevoerd.