gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Actiegroepen eisen gesprek met EU-president over PFAS-lobby's

0f0c0251ebca000eace5c9615d24345f

Een internationale brandbrief aan EU-president Ursula von der Leyen krijgt steun uit onze streek. Actiegroep Gezondheid vóór Alles en stichting Stop PFAS Stop Chemours uit Sliedrecht willen dat er wordt opgetreden tegen lobbyclubs die maatregelen tegen PFAS-uitstoot vertragen. Tegelijk willen de actievoerders in gesprek gaan met Von der Leyen.

Redactie Streekomroep | Joram Niese |  | Aangepast op
“We kregen de vraag van actievoerders uit onder meer Italië en Frankrijk om de brief te ondertekenen, en onze steun te betuigen aan deze actie. Dat doen we natuurlijk graag”, aldus Joop Keesmaat van Gezondheid vóór Alles. De brief is geschreven door European Environment Bureau (EEB), een samenwerking van 140 niet-gouvernementele organisaties uit de hele Europese Unie.

“Ik had eerlijk gezegd nog nooit van EEB gehoord", vertelt Keesmaat."Toch denk ik dat zo’n samenwerking wel een stevige voet achter de deur zet. We komen zo hopelijk bovenin binnen in plaats van onderop.” In de brief aan Von der Leyen wordt onderzoeksplatform ‘The Forever Polution Project’ aangehaald.

Uit onderzoek die zij de afgelopen jaren deden, blijkt dat er keihard wordt gelobby'd bij de Europese Commissie om de PFAS-industrie te beschermen tegen strenge maatregelen en toezicht. De brief van de actiegroepen ageert hier dus tegen. “We hopen dat het uitloopt op een gesprek met Von der Leyen en dat er daarna daadwerkelijk actie wordt ondernomen”, aldus Keesmaat. “Al heb ik er niet veel vertrouwen in.”


Mocht er een gesprek met de EU-president er komen, dan gaat een delegatie van de actiegroep inmiddels voor de derde keer naar Brussel om zorgen te delen en wensen en eisen te stellen.

Bittere mijlpaal
Onlangs was er voor Gezondheid vóór Alles een bittere mijlpaal. Actievoerders hielden op 18 januari voor de 250ste keer een emmertjesprotest bij Chemours in Dordrecht Bij zo’n protest storten omwonenden van Chemours 'vervuilde grond' terug op de stoep van de fabriek. “Het is schandalig dat het allemaal zo lang moet duren en dat de economie boven milieu gaat. Dat is onbegrijpelijk”, aldus één van de actievoerders destijds. “Ik probeer hier dan ook elke week te staan.”


Bij dit jubileumprotest was GroenLinks/PvdA-Kamerlid Geert Gabriëls aanwezig. Hij erkende dat ook op landelijk niveau de urgentie voor het terugdringen van PFAS-uitstoot lijkt te missen: “Zo is er een motie aangenomen om een Nederlands PFAS lozing verbod te organiseren. Helaas is die nog niet uitgevoerd en grijpt de staatssecretaris toch weer terug op een Europees verbod wat heel lang op zich laat wachten.”

Lees ook

uysalraad

Meteen fel debat over Dordtse woonplannen: 'Ronduit onthutsend'

Nog geen dag nadat het Dordtse coalitieakkoord werd gepresenteerd, trekken oppositiepartijen fel van leer. Vooral de woningbouwplannen moeten het ontgelden. Onder meer fractievoorzitter Abdullah Uysal van GroenLinks-PvdA, de grootste oppositiepartij, noemt wonen “de achilleshiel van het akkoord”.

ArtikelbijFoto

Geschokte reacties op geheime verplaatsing lichamen: 'Luguber en respectloos'

Verontwaardiging in Dubbeldam vanwege het nieuws dat 21 lichamen in 2020 vanaf de begraafplaats in de Dordtse wijk naar begraafplaats Essenhof zijn versleept. Nabestaanden wisten hier niets van en daarnaast is door administratieve rompslomp niet duidelijk welke lichamen er zijn verplaatst.

zwemmen wantijbad

In 'gesloten' Wantijbad wordt toch gezwommen: medewerkers en kinderen nemen duik

Medewerkers van het Wantijbad en hun familie hebben het er vrijdag van genomen. Terwijl het buitenbad voor de verkoeling-zoekende Dordtenaar nog altijd gesloten is, nemen medewerkers van het zwembad vrijdag wel een verfrissende duik. 

PSX_20260529_191757

Woonboerderij uitgebrand na blikseminslag

Een woonboerderij in Bleskensgraaf is vrijdagavond in vlammen opgegaan. Bij de brand kwam veel rook vrij.

vlietskadearkel

Twee beoogde azc-locaties vallen af: natuurgebied zorgt voor te veel stikstof

Er komt geen asielzoekerscentrum (azc) in Arkel. Het gemeentebestuur van Molenlanden had twee locaties in het dorp op het oog, maar die zijn afgevallen omdat het stikstofniveau daar te hoog is. Dit komt omdat het Natura 2000-gebied Lingegebied en Diefdijk Zuid in de buurt ligt.

noordparkvernieling

Na vernielingen in park volgen surveillancerondes van handhaving en politie

De gemeente Zwijndrecht wil surveillancerondes gaan laten uitvoeren in beeldenpark Drechtoevers in het Noordpark. Dit nadat vorige week een van de bankjes in het park in brand werd gestoken. Ook verdween toen onderhoudsmateriaal uit een opslag in hetzelfde park.