Door de vertraging kwam Damen
eerder dit jaar al in financiële problemen. De scheepsbouwer haalde belangrijke deadlines niet en de Duitse marine wilde daarom niet betalen. De reden van de gemiste deadlines waren hardnekkige softwareproblemen en complexe onderhandelingen met banken, vastgoedpartijen en overheden.
Er hangt Damen ook nog een rechtszaak boven het hoofd. Het Openbaar Ministerie heeft het bedrijf voor de rechter gedaagd vanwege corruptieverdenkingen en mogelijke schendingen van de sancties tegen Rusland.
Grote opdracht
De regering in Berlijn wil ondanks de grote problemen bij de bouw van de F126-fregatten wel vasthouden aan het project,
meldt Omroep Zeeland. De opdracht voor de bouw gaat dan over naar de Noord-Duitse scheepsbouwer NVL, schrijven de Duitse kranten op basis van ingewijden. De bouw van de fregatten geldt als grootste order van de Duitse marine sinds 1945, waarmee nu ongeveer 10 miljard euro is gemoeid.
NVL zei tegen de media bereid te zijn de verantwoordelijkheid voor het project over te nemen als daarom gevraagd wordt. Damen haalde de orders samen met NVL binnen. Zo kon een groot deel van de schepen in Duitsland worden gebouwd.
Nog geen beslissing
Het Duitse ministerie van Defensie zei tegen Bild dat er nog geen beslissing is genomen. De voortgang van de bouw van de fregatten wordt volgens een woordvoerder onderzocht en geëvalueerd.
Damen ontkent zelf dat ze de order kwijt dreigen te raken. "Er worden samen met de Duitse regering constructieve gesprekken gevoerd over de verdere voortgang van het project." Over de inhoud van deze gesprekken kan het bedrijf niks kwijt, maar "zeker is dat Damen betrokken blijft bij de bouw van de F126-fregatten."
Dit verhaal verscheen eerder bij mediapartner Rijnmond