Het contrast met tien jaar geleden is groot. Er staan maar liefst drie auto’s voor de deur van Frits en zijn vrouw Caroline, waaronder hun geliefde oldtimer. Als ze hun ecologische voetafdruk uitrekenen, schrikken ze zich een hoedje. Daar moet verandering in komen denken ze. De oldtimer wordt verkocht en de familie Lakemeier stapt over op elektrisch rijden. En dat is nog niet alles: de stap met de grootste impact is het delen van de auto met anderen.
“We merkten dat onze auto’s steeds meer stilstonden,” vertelt Frits. “We reisden minder, werkten vaker vanuit huis en overbrugden kleine afstanden steeds vaker op de fiets.” Het doet de familie Lakemeier besluiten om hun auto’s te gaan delen. Eerst via een platform genaamd SnappCar aan onbekenden en later ook via de Vereniging Deelauto aan familie, vrienden en buren. “Een groep van ongeveer 25 mensen leent regelmatig onze auto’s.”
Geen lucratieve business
Winstgevend is delen volgens Frits niet, maar het drukt wel de kosten. “De ANWB-kostencalculator berekent voor ons de totale en reële autokosten. Vervolgens delen we die kosten per kilometer met elkaar.” Op die manier worden de vaste autokosten gedeeld met anderen, waardoor het voor de autobezitter goedkoper wordt. Daar staat wel tegenover dat Frits en Caroline niet altijd hun auto kunnen gebruiken.
Je auto uitlenen aan onbekenden
Toch is de stap om je eigen auto met wildvreemden te delen niet eentje die je zomaar neemt. Wat doe je bijvoorbeeld als er schade wordt gereden of de auto vies wordt afgeleverd? Volgens Frits valt dat reuze mee. “We hebben onze auto’s echt al honderden keren gedeeld en tot nu toe hebben we nog maar twee keer een vervelende ervaring gehad. Eén keer had iemand de auto echt heel smerig achtergelaten en één keer was er schade doordat er te hard mee is gereden.”
Het weerhield Frits er niet van om zijn auto van de autodeelmarkt te halen. Met een handig rijstijlsysteem in de vorm van een beacon kan Frits nu controleren of er netjes en veilig met de auto wordt gereden. “We zien gewoon dat iedereen keurig rijdt met de auto, soms komt die zelfs nog netter terug en is hij voor ons gewassen.”
Meer sociaal contact
Een auto delen met anderen kost natuurlijk ook extra tijd. Toch ziet Frits dat totaal niet als een nadeel. “Als mensen nog nooit in een elektrische auto hebben gereden, dan leg ik ze dat uit,” zegt Frits. “Maar ik ervaar dat totaal niet als: ‘dat kost mij tijd’. Het is juist hartstikke leuk om dat sociale contact met elkaar te hebben.”
Frits is een groot voorstander van het verhogen van het aantal deelauto’s op de markt. “Gemiddeld staan auto’s in Nederland 95 procent van de tijd stil. Daarnaast zien we dat het drukker wordt op straat en dat komt de leefbaarheid niet ten goede.”
Minder deelauto’s op de markt dan gepland
Ondertussen loopt het aantal deelauto’s van commerciële partijen, zoals Greenwheels en MyWheels, in de streek flink achter op de plannen. Zo zijn er in Dordrecht op dit moment 32 deelauto’s te vinden, terwijl dat er dit jaar 200 hadden moeten zijn. In 2030 moet het aantal deelauto’s zelfs de 400 aantikken. Het resultaat van een convenant dat in 2023 is ondertekend door de gemeente en aanbieders.
Als het aan Frits ligt, zou de gemeente er goed aan doen om meer in te zetten op deelauto’s vanuit de private sector. “Ga in je beleid ook maatregelen nemen om onze vorm van delen zichtbaarder te maken en te stimuleren. Het hoeven niet alleen maar commerciële deelauto’s te zijn die worden gedeeld.” Meer voorlichting, mensen verbinden en een financiële stimulans zouden het aantal deelauto’s volgens Frits kunnen verhogen.
Voor mensen die nog twijfelen of ze hun auto willen uitlenen aan anderen, heeft Frits maar één advies: “Ik zou zeggen: doen! Waarom zou je je auto niet door anderen laten gebruiken als hij regelmatig stilstaat? Dit is een enorme oplossing voor iedereen en vooral leuk om te doen!”