Dordrecht, Netherlands

Veel auto’s door rood op dit kruispunt, bewoners ergeren zich groen en geel

De 'door rood-rijders' zijn voor Piet Ritmeester en meer bewoners een doorn in het oog Streekomroep
“Als het licht op rood staat, moet je stoppen”, zegt Piet Ritmeester. Maar als de Hardinxvelder naar buiten kijkt, ziet hij vaak het tegenovergestelde gebeuren. Meerdere bewoners van de Parallelweg in Hardinxveld-Giessendam maken zich zorgen om de veiligheid op het kruispunt met de Giessenzoom en krijgen daarin steun van de grootste lokale partij.
Corrado Francke | Norah Leensvaart | Redactie Streekomroep | 2 december 2025 08:09 | Aangepast op 2 december 2025 08:09
“Men pakt maar voorrang wanneer men wil”, merkt politicus Henry van Helden van de Transparante Partij voor Algemeen Belang (T@B). De partij heeft de zorgen aangekaart bij het gemeentebestuur, in de hoop op een betere situatie.

Bestuurders negeren rood licht
Wat is er precies aan de hand? Als er verkeer vanaf de doodlopende Giessenzoom komt, gaan de stoplichten voor automobilisten op de Parallelweg op rood. Volgens bewoners negeren bestuurders de rode lichten echter en gaat het vaak bijna mis. “Het is vijf, zes of zeven seconden. Stop even en rijd daarna verder, dan is er niks aan de hand”, vertelt bewoner Harry.

Soms worden wachtende automobilisten zelfs ingehaald door ongeduldige bestuurders, weet Van Helden. “Dan krijg je ook gekke situaties”, zegt het burgerraadslid, die hoopt dat er beter gehandhaafd kan worden. “Boa’s zijn bevoegd om kentekens op te schrijven en een proces-verbaal te sturen. Dan komt de burgerlijke gehoorzaamheid weer terug.”

Meer ruimte voor trucks
De verkeerslichten zijn in 2022 geplaatst om vrachtwagens wat meer ruimte te geven. Om de bocht vanaf de overweg naar de Parallelweg te kunnen maken, komen ze kort op de verkeerde weghelft terecht. Voorrang verlenen is niet ideaal, want dan blijven de trucks met de achterkant op het spoor staan. Nu de verkeerslichten er zijn, is dat verleden tijd.

“Voor de stoplichten was het nog gekker, nu is het er flink op vooruitgegaan”, merkt Harry. “De stoplichten regelen het verkeer best snel. Als iedereen ernaar zou luisteren, gaat het goed.”

Wat kan het college doen?
Dat luisteren gebeurt dus niet altijd. De T@B heeft daarom schriftelijke vragen aan het gemeentebestuur gesteld. De partij wil weten of de signalen van bewoners bekend zijn bij het college, wat er gedaan kan worden om de veiligheid te verbeteren en of een communicatieplan en handhaving mogelijk is.

In de regel krijgt de partij binnen vier weken antwoord op de gestelde vragen.

Lees meer over:

Verkeer|

Meest gelezen

Tunnel deels dicht en lange file na botsing meerdere auto's en vrachtwagen

Rijnmond | Redactie Streek 56 | 28 nov 2025 11:39

Lees ook

Geen racebaan meer en veiligheid voor fietsers: Aanpassingen moeten deze weg veiliger maken

Een einde aan omleidingen en hopelijk een einde aan gevaarlijke situaties op de drukbezette Laan van...

Rijkswaterstaat voert kentekenonderzoek uit op A16: waar komen bestuurders vandaan?

Rijkswaterstaat voert dinsdag een onderzoek uit naar weggebruik op de A16 tussen Ridderkerk en Hendr...

Hoe slim zijn de nieuwe stoplichten aan de N915?

Het zal nog een tijd duren voordat de ‘slimme stoplichten’ langs de N915 ook echt slim gaan werken, ...

A15 nacht dicht door werkzaamheden

De A15 van Papendrecht richting Gorinchem gaat volgende week een avond en nacht dicht. Vanwege onder...

Petitie voor veiligere rotonde: 'Hoeveel ongelukken of doden moeten er nog komen?'

Inwoners van Hendrik-Ido-Ambacht maken zich grote zorgen over de veiligheid bij de rotonde bij de La...

File op A15 door pechgeval, 'omrijden heeft geen zin'

Op de A15 bij Sliedrecht is woensdagochtend een vrachtwagen met pech gestrand. Daardoor is één rijst...