MKB/Sportclubs
Wethouder Burggraaf zei alle zorgen te horen van de winkeliers om hun energierekening. Ze gaan gebukt onder minder inkomsten nu consumenten minder besteden. "Ik blijf in Den Haag aandacht vragen voor de steunpakken voor het MKB."
Dordrecht heeft in ieder geval in 2023 een Crisis- en Herstelfonds met daarin 5 miljoen euro voor sportclubs en ondernemers in nood. Volgens wethouder Marc Merx (VVD, Sport) geldt daarbij niet 'Wie het eerst komt, die het eerst maalt'.
Onder sportclubs is onlangs al gepeild hoe hoog de nood is. 'Het heeft echt onze aandacht', aldus Merx.
Betaalbare woningen
Meer betaalbare huizen. Dordtenaren kijken er verlangend naar uit. Volgens het college zal er volgend jaar een inhaalslag gemaakt gaan worden. Dat is althans de ambitie.
"Van de 4000 woningen die er tot 2026 bijkomen moet dertig procent sociale woningbouw zijn", aldus wethouder Peter Heijkoop (CDA).
In de woningbouwplannen voor de Spuiboulevard en het Maasterras is daarom nadrukkelijk ook ruimte voor betaalbare koophuizen. De panden en appartementen zijn bereikbaar voor starters, leraren, agenten en zorgpersoneel.
Volgens Heijkoop heeft Dordrecht, door problemen op het stadhuis, slagen gemist op de woningmarkt. "We zagen dat er fors huizen gesloopt werden, zoals in de Colijnstraat in Crabbehof, en in Wielwijk. Maar er kwamen geen huizen terug."
Hoe dat kwam? "Vanuit de gemeente is onvoldoende duidelijk beleid gevoerd."
Het zou volgens Heijkoop niet goed geboterd hebben tussen de verantwoordelijk wethouder (Piet Sleeking, Beter Voor Dordt, red.) en de corporaties. "Ik had de indruk dat de relatie tussen de gemeente en de corporaties beter kon."
De gemeente zit nu rond de tafel met verhuurders Trivire en Woonbron om een inhaalslag te maken.
Omdat er onvoldoende gebouwd is, is er volgens Heijkoop ondertussen wel een trieste ontwikkeling in de stad. "Ongeveer de helft van de mensen in onze daklozenopvang heeft een baan, en hoort daar helemaal niet." Deze mensen kunnen echter nergens terecht. Omdat er geen betaalbare huizen te vinden zijn.
Stadswachten
Wethouder Marc Merx (VVD) bracht zojuist een opmerkelijk feit naar buiten. Stadswachten die toezicht houden ,en zorgen voor veiligheid kunnen zich volgens hem via de huidige constructie niet binden aan de stad. Ze zijn nog in dienst van een extern bureau, maar willen gewoon een vast dienstverband bij de gemeente zelf.
"48 procent van onze handhavers haakt gemiddeld na één jaar en drie maanden af. Ze vertrekken naar een andere baan, buiten de stad."
Om die bizarre leegloop te lossen, gaat Dordrecht handhavers voortaan weer zelf in dienst nemen. Zodat ze zich binden aan de stad.
Er komen meer handhavers die zichtbaar zijn op straat. Merx belooft ook hoog te gaan inzetten op veiligheid in de wijken. En hij wil ernstige afvalproblemen door het illegaal dumpen van vuile troep, bestrijden.
Aannemers
De rode loper ligt bij Dordrecht uit voor aannemers en bouwers, was gisteren de prangende boodschap. Wie woningen wil bouwen, kan jaren sneller dan elders in Nederland al aan de slag omdat veel procedures al zijn doorlopen, aldus het college.
Zorgen zijn er wel dat aannemers het laten afweten, nu de prijs voor koopwoningen aan het zakken zijn, terwijl de bouwkosten stijgen. De rode loper blijft liggen, aldus Dordrecht die bouwers wil.
Energiecoach
Energiecoachen rijden momenteel op hun bakfiets door de binnenstad om thuis tips te geven aan Dordtenaren hoe ze er energie kunnen besparen. Volgens wethouder Tanja de Jonge (GroenLinks) is de aanpak een behoorlijk succes en wordt het project voorgezet in 2023. "Er zijn al tachtig aanmeldingen."
Dordrecht wil zelf ook voorkomen dat ze voor de mussen gaat stoken. En ze wil duurzaam zijn. "Er ligt een programma om onze eigen gebouwen goed te gaan aanpakken en de energie er naar beneden te brengen. En daarmee ook te laten zien wat mogelijk is."
Vervoer
Volgens wethouder Rik van der Linden (CU) gaat de gemeente inzetten op goede bereikbaarheid van de stad. Hij wil parkeren aan de rand van de stad gaan aanmoedigen.
Voor 65-plussers is er in 2023 gratis openbaar vervoer. Dordtenaren met een laag inkomen, zullen korting gaan krijgen op het openbaar vervoer. Hoeveel korting is nog niet bekend.