“Ik denk dat het heel belangrijk is dat jongeren leren actie te ondernemen”, vertelt Jan Hoetmer, voorzitter van de organisatie. “De volgende generatie moet zich uiteindelijk toch bezig gaan houden met dingen als energietransitie en klimaatproblemen. Die kennis moet klein beginnen.”
Zelf aan de slag
De afgelopen tien weken hebben de leerlingen lessen gehad over duurzaamheid en vooral veel zelf moeten ondernemen. Het groepje van Jayden, die ook presenteert, organiseerde een eetwedstrijd van vega-frikandellen. Zij benadrukten hoeveel water en energie er nodig is om gewone frikandellen en andere vleeswaren te produceren.
Ondanks het succes van de eetwedstrijd, was deze niet makkelijk te organiseren. “We moesten veel samenwerken en alles onderling regelen. Daar hebben we wel veel van geleerd”, vertelt Jayden. Met name het bij elkaar rapen van genoeg vega-frikandellen was een uitdaging. Er deden namelijk 300 mensen aan de eetwedstrijd mee.
Voor de toekomst
Matthijs de Haan, directeur van het DevelsteinCollege, legt uit dat eigen invulling belangrijk is bij thema’s als duurzaamheid. “Je wilt de kinderen vooral bewuster maken. We snijden dit onderwerp al aan bij biologie of maatschappijleer, maar met projecten zijn de leerlingen veel gemotiveerder.”
De Haan hoopt dat door de projectvorm, de lessen over duurzaamheid nog lang bij de leerlingen blijven hangen. “We willen niet alleen iets vertellen, maar het ze zelf laten ervaren. Dan blijft de kennis hangen, ook nadat ze van deze school af zijn.”
Kijk hieronder onder reportage over het Planeetfestival.