gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Veiligheidsregio ZHZ: “Op evenementen als fuikfeest wordt vanaf nu harder gehandhaafd”

bf5d9411159b181b08b5bface289f856

Het wordt met de nieuwe noodverordening mogelijk om intensiever te handhaven op bijeenkomsten die moedwillig de coronamaatregelen schenden. Dat zei vicevoorzitter van de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid Reinie Melissant, burgemeester van Gorinchem. Zij noemt als voorbeeld het fuikfeest afgelopen weekend in de Zuidhaven.

Vivian Rutte |  | Aangepast op
Tot 1 juli werd alleen gehandhaafd op excessen, maar dat gaat met de nieuwe noodverordening van 10 augustus veranderen. “We zagen dat het virus flink werd teruggedrongen en dus kon het allemaal een tandje minder. Nu is er een hogere stijging dan gedacht, en gaan we weer intensiveren,” zegt Melissant tijdens de persconferentie.

Afgelopen weekend rolde de politie een feest in de Zuidhaven op met een DJ, diverse boten en zo’n 350 jongeren. Het feest vond plaats op drie naast elkaar liggende binnenvaartschepen, waar zo’n 50 pleziervaartuigen en 25 waterscooters aan waren gehaakt. Er werd geen anderhalve meter afstand gehouden.

Met dat soort dingen moet het dus afgelopen zijn, zegt de Veiligheidsregio ZHZ.

“Wie moedwillig de regels schendt, krijgt een boete. Hoewel het gros van de mensen zich goed gedraagt wil ik in dit soort gevallen duidelijk maken: Wie niet horen wil moet voelen” waarschuwt Melissant.

Bij de ingelaste persconferentie van Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid was ook GGD-directeur Karel van Hengel aan het woord. “In onze regio is een stijging van 103 besmettingen deze week te zien, tegenover 59 de week ervoor. Dat laat duidelijk zien dat we de regels beter moeten gaan naleven.” Uit het bron- en contactonderzoek blijkt dat de meeste besmettingen zich voordoen in de privésfeer, op bijvoorbeeld feesten en bruiloften, maar ook thuis. Voorzitter Melissant beaamt dit beeld: “We gaan in onze communicatie naar mensen toe meer inzetten op het handhaven van de regels, ook met mensen in de familiesfeer.” Andere maatregelen die de Veiligheidsregio kan toepassen is het sluiten van een horecagelegenheid voor 14 dagen, beperkingen voor studieverenigingen en grootschalige bijeenkomsten, en indien nodig een mondkapjesplicht in zeer drukke gebieden.

Lees ook

PSX_20260529_191757

Woonboerderij uitgebrand na blikseminslag

Een woonboerderij in Bleskensgraaf is vrijdagavond in vlammen opgegaan. Bij de brand kwam veel rook vrij.

bed and breakfast

Deze Bed and Breakfast grijpt naast titel: 'Ik zie aan mijn gasten dat ze genieten'

De Dordtse B&B Hesha heeft naast de titel ‘Beste B&B in Nederland 2026’ gegrepen. De accommodatie van Sharon en Herman Kerkhoven was genomineerd in de categorie 3 Tulpen. De B&B in de wijk Sterrenburg bestaat nog maar twee jaar en de uitbaters waren een maand geleden dan ook verrast met een nominatie.

NL-Alert testbericht - mobiele telefoon - 2026

Let op: naast luchtalarm wordt ook NL-Alert getest

Niet schrikken als je later vandaag niet alleen het luchtalarm hoort, maar ook je telefoon opeens hard geluid gaat maken: deze maandag om 12.00 uur wordt een NL-alert testbericht uitgestuurd. Dat gaat gepaard met een doordringend alarmgeluid.

fotoazcmol

Kritiek vanuit buurgemeente en ‘grote zorgen’ in dit dorp om beoogde azc-plekken

De zoektocht naar asielzoekerscentra (azc’s) in de gemeente Molenlanden gaat niet zonder slag of stoot. Nog vijf mogelijke locaties blijven over, maar ook die stuiten op verzet. “De draagkracht van ons relatief kleine dorp wordt onevenredig zwaar belast.”

vlietskadearkel

Twee beoogde azc-locaties vallen af: natuurgebied zorgt voor te veel stikstof

Er komt geen asielzoekerscentrum (azc) in Arkel. Het gemeentebestuur van Molenlanden had twee locaties in het dorp op het oog, maar die zijn afgevallen omdat het stikstofniveau daar te hoog is. Dit komt omdat het Natura 2000-gebied Lingegebied en Diefdijk Zuid in de buurt ligt.

jeugdlintjealb

Hardinxveld-Giessendam roept jeugdlintje in het leven

De gemeenteraad van Hardinxveld-Giessendam heeft een motie om een jeugdlintje in te stellen, unaniem aangenomen. Het lintje is bedoeld voor kinderen en jongeren in de gemeente die zich op een bijzondere manier inzetten voor de samenleving en zou in november 2027 voor het eerst uitgereikt moeten worden.