Het spectaculaire idee werd zondagavond onthuld in het programma “Ouwe Jonges Krentebrood”. Kunstenaar Gerhard Lentink toont zich echter niet verrast: “De kraanbaan is al eerder bij mij en de gemeente in beeld geweest, maar uiteindelijk kozen we de locatie op de kop van de Stadswerven.”
Omdat Rijkswaterstaat het 18 meter hoge beeld dáár niet wil hebben wordt naar een andere locatie gezocht. De basis voor het tegenhouden van Hanneken op de kop van de landtong is een rapport van TNO, dat onderzoek deed naar radarverstoring door het beeld.
Merkwaardig genoeg is de komst van de veel grotere Prins Clausbrug in dat onderzoek niet meengenomen. De onderzoeker van TNO nam daarover contact op met de gemeente en kreeg te horen dat de brug “een gegeven” is en de komst van het beeld niet.
Jos Hubens, docent aan het Scheepsvaart en Transport College en ambassadeur van Vereniging De Binnenvaart is kritisch over het rapport: “er is alleen gekeken naar de walradars van Rijkswaterstaat, maar schepen hebben zelf ook radar aan boord.”
Door de komst van de Prins Clausbrug wordt het Wantij, via de enige walradar die daarop gericht is, een blinde vlek. Om dat probleem te verhelpen zal Rijkswaterstaat camera’s bij de brug plaatsen, zodat op de verkeerspost Drechttunnel (voorheen Duivelseiland) toch zicht is op het scheepverkeer van en naar het Wantij.
Lentink heeft de teleurstelling dat Hanneken haar ‘offer aan de rivier‘ niet kan brengen vanaf de kop van de Stadswerven nog niet helemaal verwerkt: “maar ik ben met de gemeente en de Stichting Geschenk Dordrecht 800 al op zoek naar alternatieve locaties.”
Of de stadsreuzin wél op een andere locatie aan de Beneden Merwede mag verrijzen is niet duidelijk. Om die reden wordt ook gekeken naar mogelijke locaties langs het Wantij. “Ik heb al een plek op het oog, maar die hou ik nog even voor me”, zegt de kunstenaar.