In 2023 konden inwoners van de gemeente Zwijndrecht via een vragenlijst voor het eerst aangeven hoe zij de communicatie, participatie en besluitvorming binnen de gemeente ervaren. Hieruit kwamen een aantal belangrijke verbeterpunten naar voren. Zo vonden veel mensen de communicatie met de gemeente vaak te ingewikkeld. Inmiddels is daar werk van gemaakt.
Taalgebruik en website aangepast
“We hebben het taalgebruik in al onze brieven aangepast, zodat ze makkelijker en duidelijker zijn voor onze inwoners", vertelt een woordvoerder van de gemeente Zwijndrecht. Ook zou het dankzij een vernieuwde website nu eenvoudiger zijn om informatie te vinden en contact op te nemen met de gemeente. “Als mensen toch meer informatie nodig hebben dan op de website staat, kunnen ze altijd bellen, langskomen of een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek.”
De Zwijndrechtse wethouder Ronald de Meij vindt het belangrijk dat zijn gemeente feedback vraagt aan de inwoners. “We zijn er voor alle inwoners van Zwijndrecht. Daarom vinden we het heel belangrijk wat zij van ons vinden. Wat doen we als gemeente goed en wat zouden we nog beter kunnen doen? Er is altijd ruimte voor verbetering mogelijk,” aldus De Meij.
Uitbreiding programma PakAan
Naast het aanpassen van het taalgebruik in brieven aan inwoners en de nieuwe website gaat de gemeente Zwijndrecht het programma PakAan verder uitbreiden. "Uit de vragenlijst is gebleken dat inwoners behoefte hebben aan één aanspreekpunt om hun ideeën en initiatieven te kunnen bespreken. Het programma PakAan voorziet daarin", zegt de woordvoerder.
Vragenlijst invullen
Nadat dit onderzoek is afgerond, volgt er een vergelijkingsrapport met de resultaten uit 2023 en 2025. De gemeente Zwijndrecht laat weten nog niet te weten of er in de toekomst meer van dit soort vragenlijsten zullen volgen. Iedereen die de vragenlijst zou willen invullen, kan terecht op de
website van de gemeente. Het invullen kan tot en met 22 september.