gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Zwijndrecht staat met herdenkingsboom stil bij coronaleed

b16b00112f7ff3f56f62630649835c96

De coronacrisis sloeg diepe wonden in onze samenleving. Zo ook bij Gonny de Haas (63) uit Zwijndrecht, die haar moeder verloor aan het virus. Maar het was het collectief geleden leed uit die periode, dat haar ertoe bracht om zich hard te maken voor een coronaherdenkingsboom in Zwijndrecht.

Redactie Streekomroep | Joris Gemen |  | Aangepast op
Vier jaar na dato raakt het haar nog steeds. De angst, de eenzaamheid en het verdriet van de coronacrisis. En waar ze twee jaar geleden in de regio diverse herdenkingsplekken zag verrijzen, bleef het in Zwijndrecht stil wat dat betreft.

"Daarom besloot ik een brief te sturen naar burgemeester Hein van der Loo, die mij uitnodigde voor een gesprek", blikt Gonny terug. "Toen heb ik goed kunnen uitleggen wat ik precies mis in Zwijndrecht. En dat was een plek voor alle getroffenen van de coronacrisis."

Willem van Oranjelaan
De burgemeester was het met Gonny eens en wees op haar verzoek het parkje aan de Willem van Oranjelaan aan als plek voor de coronaherdenkingsboom. Vanzelfsprekend zorgde dat besluit voor blijdschap bij Gonny, die zelf ook de nodige emotionele klappen te verwerken kreeg tijdens de pandemie. "In mei 2020 verloor ik mijn moeder aan de gevolgen van het virus", vertelt ze.

Door die gebeurtenis weet Gonny hoe meedogenloos het virus destijds om zich heen sloeg. "Er zijn in die periode zo ontzettend veel mensen geraakt en daarom is het hebben van een centrale gedenkplek heel erg belangrijk", vertelt ze. "Daarmee hebben mensen in Zwijndrecht de mogelijkheid om er even bij stil te staan."

Negatieve erfenis
Zelf ervaart Gonny nog elke dag de negatieve erfenis van de coronapandemie. "Vroeger kon ik voor mijn gevoel de hele wereld aan, maar door vermoeidheid moet ik tegenwoordig keuzes maken in wat ik wel en niet kan."

De keuze om dinsdagavond om 19.30 uur aanwezig te zijn bij de onthulling van de coronaherdenkingsboom was daarentegen snel gemaakt. De nieuwe burgemeester Leon Anink en wethouder Jacqueline van Dongen houden een korte toespraak.

Daarna onthullen zij samen met Gonny het bordje dat bij de Japanse notenboom wordt geplaatst. Het slotakkoord bestaat uit het uitdelen van roze anjers, die symbool staan voor iedereen die een herinnering aan de coronapandemie heeft.

Lees meer over:

|

Lees ook

MuurschilderingNoordtribune

Buitenkant tribune FC Dordrecht ondergaat metamorfose: ‘Ziel van de club zichtbaar’

De Noordtribune van FC Dordrecht is een kunstwerk rijker. Aan de buitenkant van het M-Scores Stadion is een nieuwe muurschildering zichtbaar, die begin volgende maand officieel zal worden onthuld. Het kunstwerk is gemaakt door kunstenaar Bram Verbrugge, die input vanuit supporters heeft verwerkt in de mural.

Ben-Corino-1-696x391

Tanja de Jonge is hoofdgast in Studio De Witt

Een gloednieuwe uitzending van Studio De Witt staat zaterdag 27 juni op het programma en is te beluisteren op Drechtstad FM tussen 10.00 en 13.00 uur.

Point Blur_Jun112026_065550

Auto crasht op brug, bestuurder (33) aangehouden voor rijden onder invloed

Een 33-jarige man is woensdagavond laat aangehouden na een auto-ongeluk op de Zwijndrechtsebrug. Volgens de politie reed de man onder invloed.

1ba0a183-2c19-3050-bfcb-5f6cf0946623

Superfan Carin kijkt uit naar Phantom of the Opera: 'Ik kreeg koude rillingen'

In 2028 keert Phantom of the Opera voor het eerst sinds de jaren negentig terug naar Nederland. De wereldberoemde musical gaat spelen in het Nieuwe Luxor Theater in Rotterdam en voor superfan Carin Klabbers uit Ridderkerk voelt dat bijna onwerkelijk. “Ik wist niet wat ik hoorde", zegt ze tegen Rijnmond.

IMG_7275 (1)

Let op: dit station staat donderdagavond opnieuw vol met hulpdiensten

Hulpdiensten zijn donderdagavond opnieuw massaal op station Dordrecht te vinden. Niet vanwege een groots incident, maar vanwege een oefening. De Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid wil hiermee de samenwerking tussen de betrokken hulpdiensten verder verbeteren.

parkies

Voorlopig einde aan gratis festival Parkies: 'Dat doet wel zeer'

Het gratis maandagavondfestival Parkies keert deze zomer niet terug in Dordrecht. De organisator bevestigt aan Omroep Brabant dat de financiële risico's van de zomerconcerten in het Wantijpark te groot geworden zijn door fors gestegen kosten en lagere subsidies van gemeenten. Ook de edities in Breda en Bergen op Zoom zijn geschrapt.