“Het is belangrijk dat je op een normale manier duurzaam kan rijden en waarom zouden de prijzen aan de laadpaal in Dordrecht zoveel duurder moeten zijn?”, vraagt raadslid Alexander Kuhlmann zich af. Het scheelt ook nogal wat: in Amsterdam kost een kilowattuur aan de paal 33 cent, in Rotterdam 35 en in Dordrecht maar liefst 56 cent.
Wethouder Rik van der Linden kan dat wel verklaren. “Je hebt in Nederland eigenlijk twee manieren om laadpalen in je stad te krijgen. Sommige gemeenten doen een concessie: dan bestellen ze bij één of twee aanbieders een heleboel laadpalen voor een vast tarief. Wij hebben gedacht: laadpalen ontwikkelen zich heel snel, dus wij kiezen een andere methode. Wij kiezen een marktbenadering waarbij we het liefst met veel concurrentie meerdere aanbieders hebben.”
StoringHet is niet de eerste keer dat er ophef ontstaat over laadpalen in Dordrecht. In februari van dit jaar bleek bijna de helft het niet te doen door een technische storing.
Lees ook:
Veel laadpalen buiten werking; 'Gebrek aan communicatie'Marktwerking De VVD wil dat de wethouder ervoor zorgt dat de prijzen naar beneden gaan, maar zo eenvoudig is dat niet. “Dat is leuk gezegd, maar dat kunnen wij niet zomaar regelen”, benadrukt Van der Linden. “In ons model zit: de aanbieder bepaalt de prijs. We zien op de markt ook bij energiecontracten dat de prijzen enorm opgelopen zijn, dat er nu wel wat demping plaatsvindt, dus ik wil in de gaten houden dat het weer omlaag gaat.” Maar dat de Dordtenaar echt minder gaat betalen aan de paal is dus verre van zeker.