gtag('consent', 'update', {'ad_user_data': 'granted','ad_personalization': 'granted','ad_storage': 'granted','analytics_storage': 'granted' });
Dordrecht, Netherlands
Terug

Duurzaam warmtenet Sliedrecht komt steeds dichterbij

209588c49ab9dd0be08e70ac64796835

Na een onvoorziene vertraging lijkt er weer schot te zitten in de aansluiting van het Sliedrechtse warmtenet op de slibverwerkingsinstallatie van HVC aan de Baanhoekweg in Dordrecht. Op dit moment liggen de nieuwe plannen voor de aanleg van een leiding onder de Merwede bij ProRail ter beoordeling.

Redactie Streekomroep | Trevyn van Houwelingen |  | Aangepast op
Om het warmtenet in Sliedrecht te kunnen vullen met duurzaam opgewekte warmte uit de slibverbrandingscentrale van HVC aan de Dordtse Baanhoekweg, moet een 1200 meter lange leiding aangelegd worden onder de Merwede. In april werd er een begin gemaakt aan de werkzaamheden voor dit grote project, maar wegens instabiele wanden van het boorgat en wegsijpelende boorvloeistof werd daar na twee dagen alweer een eind aan gemaakt.

Extra verstevigingen nodig
Bij de aanleg van een nieuw boorgat zouden extra verstevigende damwanden geplaatst moeten worden om een herhaling van de problemen in april te voorkomen, laat een woordvoerder van HVC weten. De locatie waar de warmteleiding weer naar de bovengrond wordt geleid aan de Sliedrechtse kant van de Merwede ligt tussen kritieke infrastructuur ingeklemd. In de buurt lopen onder meer de A15 en meerdere spoortrajecten. Vanwege de nabijheid van het spoor moet ProRail toestemming verlenen voor de nieuwe boorplannen.

In de originele planning werd rekening gehouden met een officieel aansluitmoment in oktober of november, maar met de huidige vertraging lijkt dat op te schuiven naar begin 2025. Tot dan zal het warmtenet in Sliedrecht blijven draaien op warmte van een verbrandingscentrale in de gemeente zelf.

In 2022 maakten wij onderstaande reportage over de aanleg van het warmtenet in het dorp.

Lees meer over:

Lees ook

MuurschilderingNoordtribune

Buitenkant tribune FC Dordrecht ondergaat metamorfose: ‘Ziel van de club zichtbaar’

De Noordtribune van FC Dordrecht is een kunstwerk rijker. Aan de buitenkant van het M-Scores Stadion is een nieuwe muurschildering zichtbaar, die begin volgende maand officieel zal worden onthuld. Het kunstwerk is gemaakt door kunstenaar Bram Verbrugge, die input vanuit supporters heeft verwerkt in de mural.

artikelfoto oversteken stadspolders

Omwonenden willen aanpassing bij deze oversteekplaats: 'Je hebt amper tijd'

Bewoners van de Dordtse wijk Stadspolders maken zich zorgen over de voetgangersoversteekplaats bij winkelcentrum De Bieshof. Vooral ouderen en mensen die slecht ter been zijn zouden de overkant niet altijd halen voordat het verkeerslicht weer op rood springt. Volgens omwonenden leidt dat geregeld tot onveilige situaties.

kat vermist

Remco ziet kat met 20 kilometer per uur verdwijnen: 'Is op e-bike meegenomen'

Wie heeft de 1,5 jaar oude kat Oscar gezien? Het beestje verdween afgelopen zaterdag op hoge snelheid uit zijn vertrouwde omgeving Rijsoord en is voor het laatst gezien in Dordrecht. Oscar is waarschijnlijk op een e-bike meegenomen, maar waarom? Baasje Remco van Die zit met de handen in het haar: 'Het is mijn maatje.'

Fakkelprotest Nieuw-Lekkerland

Opnieuw protest tegen mogelijk azc, demonstranten tonen tientallen fakkels

In Nieuw-Lekkerland is woensdagavond opnieuw gedemonstreerd tegen de mogelijke komst van een asielzoekerscentrum (azc) in het dorp. Er werden meerdere toespraken gehouden, waarna de aanwezigen gezamenlijk zo’n zestig fakkels aanstoken. Het protest verliep rustig.

fotoman

Man steekt N3 over voor gevallen fiets en laat kinderen achter in auto op afrit

Een man heeft zaterdag een opzienbarende actie uitgehaald op de N3 bij Dordrecht. De bestuurder stak namelijk de weg over nadat een fiets van zijn auto was gevallen. Een langsrijdende weginspecteur greep halverwege in.

vlietskadearkel

Twee beoogde azc-locaties vallen af: natuurgebied zorgt voor te veel stikstof

Er komt geen asielzoekerscentrum (azc) in Arkel. Het gemeentebestuur van Molenlanden had twee locaties in het dorp op het oog, maar die zijn afgevallen omdat het stikstofniveau daar te hoog is. Dit komt omdat het Natura 2000-gebied Lingegebied en Diefdijk Zuid in de buurt ligt.