Maar voor het zover is, moet eerst een en ander worden goedgekeurd. Vanaf deze week (donderdag 21 december) ligt het ontwerpbestemmingsplan ter inzage op het Stadskantoor. In het ontwerpbestemmingsplan zijn doelen en regels vastgesteld waaraan de gebiedsontwikkeling moet voldoen. Inwoners kunnen daarop reageren. Dat kan ook tijdens een inloopavond die op 15 januari 2024 wordt gehouden. Iedereen die belangstelling heeft, is uitgenodigd om tussen 17.00 uur en 20.00 uur in het Event Center Dordrecht langs te komen voor meer informatie en om hun vragen te stellen.
Groene omgeving en mobiliteit
Het gebied zoals we dat nu kennen, gaat de komende jaren volledig op de schop. Naast veel nieuwe woningen krijgt de wijk ook een eigen park: het Maaspark. Het park komt langs de spoorlijn op de plek van het huidige parkeerterrein Weeskinderendijk. In de ontwikkelvisie is te zien dat het park, dat op het dak ligt van de parkeergarage omhoog loopt richting het spoor. Zo ontstaat een geluidswal. Deze Maasparkgarage wordt ingericht als een 'mobiliteitshub'. Een plek waar je vanuit je auto zo overstapt op een deelfiets, deelscooter of het openbaar vervoer. Het Maaspark biedt ook ruimte voor evenementen.
“We hebben de door de raad vastgestelde ontwikkelvisie Dordtse Spoorzone vertaald naar een ontwerp voor een prachtige nieuwe wijk”, licht Wethouder Maarten Burggraaf (Ruimtelijke ontwikkeling) toe. “Een plek om te wonen, te werken én te genieten van groen en water. Het Maasterras is straks een passende entree voor de binnenstad van Dordrecht. We bouwen hier echt aan de toekomst van Dordrecht en Dordtenaren. Bovendien leveren we een serieuze bijdrage aan de regionale en landelijke woningbouwopgave. We werken daarom nauw samen met ministeries van Binnenlandse Zaken en Infrastructuur en Waterstaat.”
Niet alleen de gemeente investeert in het gebied. In juni werd bekend dat het Rijk 29 miljoen euro bijdraagt aan de ontwikkeling van de Spoorzone.
Bereikbaarheid
Onderdeel van de plannen is ook om een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor aan te leggen. Deze tunnel en de regionale fietsroute vanuit Rotterdam zorgen voor een goede, snelle en veilige fietsverbinding van en naar het station en de binnenstad. “Het Maasterras is uitstekend bereikbaar. Het ligt immers vlakbij het station en vlakbij de A16”, vertelt Wethouder Rik van der Linden (Mobiliteit). “We kunnen deze nieuwe wijk dan ook vanaf het begin autoluw ontwerpen en inrichten. De wijk is straks optimaal ingericht voor voetgangers en fietsers, met veel prettige fiets- en voetpaden. Er komt plek voor privéauto’s, maar dan wel aan de rand van de wijk, met voldoende parkeermogelijkheden. Uiteraard maken we uitzonderingen voor bijvoorbeeld mindervaliden."
Onvrede
Het klinkt allemaal prachtig, maar voor de huidige bewoners van het gebied is het niet allemaal zo rooskleurig. RTV Dordrecht sprak vorige maand met bewoners van de Weeskinderendijk. Vele van hen zijn niet tevreden over de manier waarop de gemeente hen op de hoogte houdt van de plannen.