Zo vertelt een meneer op een bankje: "Vanmorgen keek ik op Google en zag ik dat mijn traject gewoon nog reed." En ook een jonge dame, net terug uit Suriname, was op de hoogte van de staking: "Maar volgens de reisplanner gaat mijn bus gewoon."
Buschauffeur Natasja Nieuwendorp - Batenburg was 's ochtends niet ontevreden over de opkomst van het aantal stakers. "Het gaat tot nu toe goed. Het percentage wat mag staken meldt zich goed aan." Natasja geeft aan dat bij Qbuzz de chauffeurs onder twee CAO's rijden. Een daarvan hebben al goedkeuring gegeven op de onderhandelingen, maar de vakbond FNV nog niet. Daardoor zitten alleen de chaffeurs, die onder de vakbond van FNV vallen, dinsdag niet achter het stuur.
Maar dat een goede twintig procent van de bussen niet rijden komt volgens Natasja niet alleen door de staking. "Het heeft ook te maken met het lang aanhoudende personeelstekort. Mensen zijn er dus al aan gewend dat soms een bus niet komt."
Ook gaat het volgens de buschauffeur bij de staking niet alleen om een hoger loon, "maar ook om een betere uitstroomregeling voor ouderen. Dat je dus iets minder werkt, maar nog steeds het zelfde betaald krijgt en dus een volledig pensioen opbouwt. En we willen meer vaste banen en een kleiner aantal medewerkers wat flexibel ingezet kan worden", vertelt Batenburg.
Mocht de werkgever niet akkoord gaan met de voorwaarden dan geven de chauffeurs aan weer te gaan staken. 16 september staat in ieder geval alvast in de agenda. Ook het NS-personeel legt dan weer het werk neer. In onze regio rijden er komende vrijdag geen treinen.