Een discussie over de verschillen van inzicht over de toekomst van de brug, werd door de voorzitters van de vergadering afgehamerd. Commissievoorzitter Leen Struijk: “Het is een gouden regel dat er in raden niet gesproken wordt over een onderwerp waartegen een zienswijze ingediend is.”
Onvrede in gemeentes
De Zwijndrechtsebrug, die in de plannen autoluw moet worden, is voor meerdere partijen het grootste kritiekpunt op het Maasterras-plan. Vanuit Zwijndrecht klonk al snel onvrede: de gemeente voelt er niets voor dat de brug wordt afgesloten voor autoverkeer. De Dordtse raad is verdeeld over de plannen van het college, maar een meerderheid steunt tot nu toe haar bestuur.
Alleen fietsend, lopend en met de bus zou het nog mogelijk zijn de oversteek te maken. Wie wél met de auto wil, moet over de A16, dus door de Drechttunnel rijden.
Voor SP’er Ronald Portier was het afhameren reden om zijn laptop dicht te klappen en de vergadering te verlaten. ‘Nutteloze tijdverspilling’ en ‘een schertsvertoning’, zo noemde Portier de vergadering na afloop.
CDA en Op Ons Eiland: meer gezamenlijk overleg
Na de presentaties van de plannen over onder andere de woningbouw in de Spoorzone én de discussies die werden tegengehouden, deed het Dordtse CDA-raadslid Wim van der Kruijff het voorstel om regelmatig bijeenkomsten te organiseren zodat de gemeenteraden vanaf nu zoveel mogelijk gezamenlijk optrekken in dit dossier. De fractie van Op Ons Eiland sloot zich hierbij aan.
Trein dendert door
Inmiddels zijn beide gemeenten voortvarend in het verder uitwerken van voorstellen. Alleen al in de spoorzone zouden zes à negenduizend woningen gebouwd moeten worden. Maar voor dat het zover is, moeten nog essentiële knopen worden doorgehakt.
Naast de brug zijn ook de toekomst van de goederenspoorlijn en de woningen op de Weeskinderendijk nog hete hangijzers. Volgende week is de Spoorzone opnieuw onderwerp van bespreking in de Dordtse gemeenteraad.