Dordrecht, Netherlands

Dordtse en Zwijndrechtse raad praten over Maasterras, maar ‘de brug’ is taboe

De Dordtse en Zwijndrechtse raad kwamen dinsdagavond voor het eerst samen over de plannen voor het Maasterras, de nieuwe wijk aan de Oude Maas. Maar omdat Zwijndrecht een zienswijze met bezwaren tegen het plan heeft ingediend, was spreken over de Stadsbrug (een van de heikele punten) taboe.
Ron van de Rhee | 5 april 2024 08:00 | Aangepast op 4 april 2024 15:48
Een discussie over de verschillen van inzicht over de toekomst van de brug, werd door de voorzitters van de vergadering afgehamerd. Commissievoorzitter Leen Struijk: “Het is een gouden regel dat er in raden niet gesproken wordt over een onderwerp waartegen een zienswijze ingediend is.”

Onvrede in gemeentes
De Zwijndrechtsebrug, die in de plannen autoluw moet worden, is voor meerdere partijen het grootste kritiekpunt op het Maasterras-plan. Vanuit Zwijndrecht klonk al snel onvrede: de gemeente voelt er niets voor dat de brug wordt afgesloten voor autoverkeer. De Dordtse raad is verdeeld over de plannen van het college, maar een meerderheid steunt tot nu toe haar bestuur.

Alleen fietsend, lopend en met de bus zou het nog mogelijk zijn de oversteek te maken. Wie wél met de auto wil, moet over de A16, dus door de Drechttunnel rijden.

Voor SP’er Ronald Portier was het afhameren reden om zijn laptop dicht te klappen en de vergadering te verlaten. ‘Nutteloze tijdverspilling’ en ‘een schertsvertoning’, zo noemde Portier de vergadering na afloop.

CDA en Op Ons Eiland: meer gezamenlijk overleg
Na de presentaties van de plannen over onder andere de woningbouw in de Spoorzone én de discussies die werden tegengehouden, deed het Dordtse CDA-raadslid Wim van der Kruijff het voorstel om regelmatig bijeenkomsten te organiseren zodat de gemeenteraden vanaf nu zoveel mogelijk gezamenlijk optrekken in dit dossier. De fractie van Op Ons Eiland sloot zich hierbij aan.

Trein dendert door
Inmiddels zijn beide gemeenten voortvarend in het verder uitwerken van voorstellen. Alleen al in de spoorzone zouden zes à negenduizend woningen gebouwd moeten worden. Maar voor dat het zover is, moeten nog essentiële knopen worden doorgehakt.

Naast de brug zijn ook de toekomst van de goederenspoorlijn en de woningen op de Weeskinderendijk nog hete hangijzers. Volgende week is de Spoorzone opnieuw onderwerp van bespreking in de Dordtse gemeenteraad.

Lees meer over:

Maasterras|

Meest gelezen

'Schokkend, onverwacht en teleurstellend', onbegrip over bezuinigingsvoorstel

Redactie Streek 56 | Tristan Kans | Roxane Kroon | 7 feb 2025 17:06

Snackbar Verhage Dordrecht wint prijs voor beste frikandel van Nederland

Redactie Streek 56 | Jasmijn Thomassen | 5 feb 2025 17:14

Lees ook

Gemeente zet wéér miljoenen opzij voor aanschaf panden Weeskinderendijk

Een spannende avond voor bewoners van de Weeskinderendijk-oost, deze dinsdag in het stadskantoor. Da...

Bewoners Weeskinderendijk vinden het 'absurd' dat ze nog altijd in onzekerheid zitten

Ze willen duidelijkheid over hun lot en ze willen meepraten. Bewoners van de Weeskinderendijk in Dor...

Faunaproject Weeskinderendijk van start: sloop komt steeds dichterbij

Voor vleermuizen en mussen wordt de Weeskinderendijk in Dordrecht onbewoonbaar gemaakt. Organisatie ...

Meer inzicht nodig in milieueffecten woningbouw Maasterras

De effecten van grootschalige woningbouw op het Maasterras in Dordrecht moeten beter in beeld worden...

Het tiende gebod inspireert tegenstanders Maasterras: ‘Ik ben heel boos’

Bewoners rond de Weeskinderendijk hebben opnieuw van zich laten horen in hun protest tegen de nieuwb...

Kritiek op woningbouw Maasterras, maar raad houdt het voorlopig plan op tafel

Het Dordtse gemeentebestuur kan 'gewoon' verder met de huidige plannen voor de nieuwbouwwijk Maaster...