Dordrecht, Netherlands

Dordtse en Zwijndrechtse raad praten over Maasterras, maar ‘de brug’ is taboe

De Dordtse en Zwijndrechtse raad kwamen dinsdagavond voor het eerst samen over de plannen voor het Maasterras, de nieuwe wijk aan de Oude Maas. Maar omdat Zwijndrecht een zienswijze met bezwaren tegen het plan heeft ingediend, was spreken over de Stadsbrug (een van de heikele punten) taboe.
Ron van de Rhee | 5 april 2024 08:00 | Aangepast op 4 april 2024 15:48
Een discussie over de verschillen van inzicht over de toekomst van de brug, werd door de voorzitters van de vergadering afgehamerd. Commissievoorzitter Leen Struijk: “Het is een gouden regel dat er in raden niet gesproken wordt over een onderwerp waartegen een zienswijze ingediend is.”

Onvrede in gemeentes
De Zwijndrechtsebrug, die in de plannen autoluw moet worden, is voor meerdere partijen het grootste kritiekpunt op het Maasterras-plan. Vanuit Zwijndrecht klonk al snel onvrede: de gemeente voelt er niets voor dat de brug wordt afgesloten voor autoverkeer. De Dordtse raad is verdeeld over de plannen van het college, maar een meerderheid steunt tot nu toe haar bestuur.

Alleen fietsend, lopend en met de bus zou het nog mogelijk zijn de oversteek te maken. Wie wél met de auto wil, moet over de A16, dus door de Drechttunnel rijden.

Voor SP’er Ronald Portier was het afhameren reden om zijn laptop dicht te klappen en de vergadering te verlaten. ‘Nutteloze tijdverspilling’ en ‘een schertsvertoning’, zo noemde Portier de vergadering na afloop.

CDA en Op Ons Eiland: meer gezamenlijk overleg
Na de presentaties van de plannen over onder andere de woningbouw in de Spoorzone én de discussies die werden tegengehouden, deed het Dordtse CDA-raadslid Wim van der Kruijff het voorstel om regelmatig bijeenkomsten te organiseren zodat de gemeenteraden vanaf nu zoveel mogelijk gezamenlijk optrekken in dit dossier. De fractie van Op Ons Eiland sloot zich hierbij aan.

Trein dendert door
Inmiddels zijn beide gemeenten voortvarend in het verder uitwerken van voorstellen. Alleen al in de spoorzone zouden zes à negenduizend woningen gebouwd moeten worden. Maar voor dat het zover is, moeten nog essentiële knopen worden doorgehakt.

Naast de brug zijn ook de toekomst van de goederenspoorlijn en de woningen op de Weeskinderendijk nog hete hangijzers. Volgende week is de Spoorzone opnieuw onderwerp van bespreking in de Dordtse gemeenteraad.

Lees meer over:

Maasterras|

Meest gelezen

Lintjesregen 2024: deze Dordtenaren kregen een koninklijke onderscheiding

Marjolein Vos | Corrado Francke | 26 apr 2024 13:00

Lees ook

Meer inzicht nodig in milieueffecten woningbouw Maasterras

De effecten van grootschalige woningbouw op het Maasterras in Dordrecht moeten beter in beeld worden...

Het tiende gebod inspireert tegenstanders Maasterras: ‘Ik ben heel boos’

Bewoners rond de Weeskinderendijk hebben opnieuw van zich laten horen in hun protest tegen de nieuwb...

Kritiek op woningbouw Maasterras, maar raad houdt het voorlopig plan op tafel

Het Dordtse gemeentebestuur kan 'gewoon' verder met de huidige plannen voor de nieuwbouwwijk Maaster...

SP: stop de plannen voor Maasterras

De Dordtse SP vindt dat het college per direct moet stoppen met de ontwikkeling van het Maasterras, ...

Inloopavond over plannen Maasterras: 'We hebben veel reacties gehad'

Er wordt steeds meer duidelijk over de plannen van de gemeente voor het Maasterras, de nieuwe wijk t...

3000 tot 4000 nieuwe woningen in nieuwe stadswijk Maasterras stap dichterbij

Een autoluwe, groene wijk, waar wonen en werken samenkomen. En dat dichtbij de binnenstad en vlakbij...