Volgens de Commissie geeft het rapport nog niet voldoende inzicht in sommige verkeerseffecten, in de effecten van geluid en trilling voor toekomstige bewoners en in de effecten van stikstofdepositie op beschermde natuur. Dat moet eerst onderzocht worden voor er verder gepraat kan worden over de inrichting van het Maasterras.
Het Maasterras ligt aan de Oude Maas aan de westkant van Dordt. Nu staan er vooral bedrijven, maar dat moet veranderen: het gebied moet omgetoverd worden tot groene wijk, waar wonen en werken samenkomen. Alles moet in 2040 klaar zijn. De gemeente hoopt dat de bouw dit jaar van start kan gaan, maar er was vanuit de politiek de nodige kritiek op de plannen. Zo vonden de SP, de VSP, Op Ons Eiland en de Fractie Van Leeuwen dat er te weinig goedkope woningen zouden worden gebouwd en verwezen de wethouder daarom terug naar de tekentafel.
Ook de Commissie heeft dus de nodige kritiek op de plannen. “Het Maasterras ligt in een druk gebied dat een hoge milieubelasting kent: het grenst aan een spoorlijn, wordt doorkruist door de A16 en er is industrie in de omgeving¨, laat ze weten. "Dat veroorzaakt milieuhinder voor de nieuwe bewoners. Het milieueffectrapport is hier duidelijk over. De informatie over hinder door geluid en trilling is echter nog niet compleet. Ook is onduidelijk wat de opeenstapeling van effecten van luchtkwaliteit, geluid, trilling en externe veiligheid voor de bewoners betekent.” En ze plaatsen nog een kritische kanttekening. “Verder maakt het bestemmingsplan voor fase 1 800 woningen meer mogelijk dan het Masterplan voor datzelfde gebied. Het omgevingseffectrapport brengt de effecten van de extra woningen niet navolgbaar in beeld. Het is daardoor niet duidelijk of het bestemmingsplan uitvoerbaar is.” De komende maanden staan er nog meerdere gesprekken tussen gemeenteraad, college en experts op het programma voor de schop bij het Maasterras de grond in kan.